Infolinia:
22 201 36 60Eneria / Poradnik energetyczny / PIERWSZY BEZ EMISYJNY MORSKI AGREGAT WODOROWY REXH2
10.08.2023
Polub artykuł, jeśli był pomocny.
Ekologiczna transformacja, której jesteśmy świadkami i którą wspieramy swoimi rozwiązaniami, dzieje się również na rynku morskim. Stocznie produkujące łodzie rekreacyjne i katamarany są pierwszymi, które w swojej ofercie mają zeroemisyjne łodzie zasilane wodorem, czyli przede wszystkim ciche, nieemitujące spalin, hałasu oraz innych zanieczyszczeń jednostki pływające. Teraz użytkownicy jachtów mogą cieszyć się pięknem mórz i oceanów mając poczucie, że nie szkodzą środowisku, z którego walorów korzystają.
Francuska firma EODev (Energy Observer Develoments) przy współpracy z frimą Eneria wprowadziła na rynek innowacyjny generator prądu zasilany wodorem o nazwie REXH2. Agregat REXh2 jest owocem prowadzonych prac badawczo-rozwojowych przez firmy EODev i Toyota. Agregat jest doskonale dostosowany do ekstremalnych warunków środowiska morskiego, osiągając moc 80 kW. Premiera pierwszego zasilanego wodorem agregatu odbyła się na samowystarczalnej energetycznie łodzi o nazwie-Energey Observer, we Francji w 2017. Wodorowy agregat REXH2 poddany był wielu testom na pokładzie łodzi w trudnych warunkach atmosferycznych i w 2019 dopłynął do Koła Podbiegunowego, potwierdzając nie tylko swoją solidność, ale i wydajność w mocno wymagających warunkach morskich.
Po zakończeniu przeprawy przez Atlantyk kolejnym krokiem na drodze w rozwoju wysokologicznych rozwiązań morskich i efektem współpracy firmy EODev ze stocznią Hanova Yachts była instalacja urządzenia na prototypowej łodzi Hanova 40.
Hanova 40 to pierwsza 12 metrowa łódź rekreacyjna wyposażona w morski agregat prądotwórczy REXH2, bezemisyjna, cicha i z wodorowo-elektryczną technologią hybrydową, przeznaczona do produkcji seryjnej.
Energia elektryczna wytwarzana na pokładzie Hynova 40 przez ogniwo paliwowe REXH2 jest wykorzystywana bezpośrednio do zasilania łańcucha napędowego łodzi za pośrednictwem silnika elektrycznego, a także jest magazynowana w akumulatorach, dzięki czemu może być wykorzystywana do również do zasilania napędu pomocniczego.
Oprócz bardzo dużej gęstości energii wodór ma dwie zalety: jest najpowszechniejszą cząsteczką we wszechświecie, której spalanie uwalnia tylko wodę, tlen i ciepło, które łatwo można ponownie wykorzystać.
Umożliwienie uprzemysłowienia rozwiązań wodorowych opracowanych przez inżynierów z wykorzystaniem technologii ogniw paliwowych Toyoty jest obecnie głównym celem EODev, zarówno jako inkubatora, jak i akceleratora ekspansji zwolenników rozwiązań wodorowych.
REXH2 to modułowe rozwiązanie opracowane w oparciu o najnowszą generację ogniw paliwowych Toyoty, umożliwiające mobilność morską i rzeczną bez emisji CO2, drobnych cząstek stałych i hałasu. Jego szyta na miarę aplikacja zapewnia napęd i działanie systemów pokładowych wykorzystujących wodór.
Rozwiązania wodorowe opracowane przez EODev mają wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi instalacjami, w szczególności z olejem napędowym, ale także „całkowicie elektrycznymi”. Oprócz celów środowiskowych rozmiar zespołu REXH2 pozwala na całkowitą modułowość w celu optymalizacji odpowiedzi na potrzeby energetyczne, przy zmniejszonych rozmiarach i masie oraz szybkim tankowaniu zbiornika paliwem. Brak ruchomych części w ogniwie paliwowym gwarantuje uproszczoną i przewidywalną konserwację przez co najmniej 10 000 godzin. Wreszcie, ponieważ REXH2 jest rozwiązaniem typu „plug and play”, nie trzeba być inżynierem specjalizującym się w wodorze, aby obsługiwać łódź.
Podobnie jak w nowoczesnych samochodach, system jest „połączony”, a dane wszystkich komponentów są identyfikowalne i archiwizowane zdalnie. Rozwój technologii o zerowej emisji i zerowym poziomie hałasu dla prywatnej mobilności morskiej to świetna okazja, aby przyczynić się do przyspieszenia społeczeństwa wodorowego.
Ponadto zużycie kilkuset kilogramów wodoru dziennie sprzyja zwielokrotnieniu punktów dystrybucji i poboru wodoru, czyniąc te rozwiązania, dostępnymi dla jak największej liczby osób.
Założeniem EOdev jest stopniowe integrowanie urządzenia z różnymi rodzajami statków, od jachtów rekreacyjnych po profesjonalne łodzie i statki pasażerskie, w pełnej zgodności z regulacjami środowiskowymi.
Eneria wraz ze swoim partnerem biznesowym EOdev jest przekonana, że łodzie zasilane zespołami morskimi REXH2 to prekursorzy „jutrzejszego” żeglarstwa rekreacyjnego i mobilności morskiej będącej w harmonii ze środowiskiem morskim.
Eneria montuje wszystkie wodorowe generatory prądu we własnym zakładzie produkcyjnym we Francji, testuje je, a także odpowiada za dystrybucję, sprzedaż, uruchamianie, gwarancję i serwis.
Ponadto, jednostki zasilające REXH2 mogą pracować hybrydowo z innymi jednostkami generacyjnymi oferowanymi przez firmę Eneria CAT.
Rozwiązania REXH2 zapewniają świadomym ekologicznie właścicielom statków dostęp do chronionych obszarów naturalnych łodzią.
Autor: Maciej Hoffman
Marine Department Director
Ekspert ds Rynku Morskiego
SOLIDNE ROZWIĄZANIE DLA KOGENERACJI I ZASILANIA CIĄGŁEGO Nasi klienci oczekują niezawodnego i szybkiego zasilania, a nowy agregat prądotwórczy na gaz ziemny G3520K spełnia te wymagania nawet w trudnych warunkach. G3520K zapewnia optymalną […]
Kogeneracja to proces, w którym w jednym cyklu wytwarzana jest zarówno energia elektryczna, jak i ciepło. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest znaczne zwiększenie efektywności wykorzystania paliwa. Zarówno silniki gazowe, jak i turbiny gazowe […]
Agregaty prądotwórcze marki Caterpillar są synonimem niezawodności, trwałości i wszechstronności. Wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu na całym świecie, od zakładów produkcyjnych po kopalnie i odwierty ropy naftowej, agregaty te zapewniają ciągłość działania nawet […]
Sugerujemy wybranie ustawień plików cookie dla tej witryny. Możesz włączyć lub wyłączyć pliki cookie. Twoje ustawienia będą miały zastosowanie tylko do odwiedzanej witryny. Swoje ustawienia możesz zmienić w dowolnym momencie, powracając na tę stronę i korzystając z linku Cookies.
Pliki cookies niezbędne do zapewnienia optymalnego funkcjonowania naszych stron internetowych. W szczególnościuczestniczą w bezpieczeństwie, ergonomii, wyborze języka i zabezpieczaniu Twojego koszyka. Są zawsze włączone.
Pliki cookie, aby lepiej zrozumieć sposób korzystania z naszej witryny i jej działanie,tworzyć statystyki i ulepszać nasze usługi. Te statystyki mogąbyć wykorzystywane przez naszych partnerów lub przez nas do optymalizacji przeglądania.
Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. przetwarza, jako administrator danych, Państwa dane dotyczące poruszania się po Witrynie poprzez wykorzystywanie plików cookies w tej Witrynie internetowej.
Korzystanie z tych plików cookie ma na celu: poprawienie jakości korzystania z Internetu poprzez identyfikację Państwa za każdym razem, gdy łączą się Państwo z Witryną internetową, i dostarczanie Państwu spersonalizowanych usług dostosowanych do Państwa potrzeb lub umożliwienie Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. prowadzenia badań statystycznych dotyczących korzystania z Witryny internetowej przez użytkowników Internetu.
Klikając przycisk „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażają Państwo zgodę na korzystanie z tych plików cookie. W każdej chwili mogą Państwo zmienić preferencje w naszej Witrynie internetowej.
Więcej informacji, w tym na temat zarządzania tymi plikami cookie, można znaleźć w naszej Polityce dotyczącej plików cookie dostępnej tutaj.