OGÓLNE WARUNKI USŁUG SERWISOWYCH
obowiązującej od dnia 19 lipca 2024 r.
1. DEFINICJE
1.1. Awaria – działanie Urządzenia niezgodnie z jego dokumentacją techniczną i specyfikacją funkcjonalną powodujące zatrzymanie wszystkich bądź podstawowych funkcji systemu zasilania.
1.2. BM lub Wykonawca – Bergerat Monnoyeur spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Izabelinie- Dziekanówku, pod adresem: ul. Modlińska 11, Izabelin-Dziekanówek, 05-092 Łomianki, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000021439, NIP: 7780022310, REGON: 0120227940, BDO: 000016832, kapitał zakładowy w wysokości 13 827 250,00 zł.
1.3. Części – części Urządzenia lub części niezbędne do eksploatacji Urządzenia.
1.4. Części Regenerowane – Części zregenerowane przez producenta Urządzenia w ramach programu Reman lub X-Change, wskazanych w Załączniku nr 1 do OWUS.
1.5. Dni Robocze –dni od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 17:00, oprócz sobót, niedziel i dni ustawowo wolnych od pracy na terytorium Polski.
1.6. Naprawa – usunięcie Awarii lub Usterki Urządzenia przez Wykonawcę, przy czym realizacja Naprawy może następować w ramach gwarancji jakości udzielonej przez Wykonawcę lub stanowić dodatkową Usługę.
1.7. Oferta – oferta w rozumieniu art. 66 § Kodeksu Cywilnego składana przez Wykonawcę Zamawiającemu w związku ze złożonym zapytaniem ofertowym przez Zamawiającego.
1.8. Ogólne Warunki Usług Serwisowych lub OWUS – niniejsze ogólne warunki usług serwisowych.
1.9. Okres Gwarancji – okres na jaki Wykonawca udziela Zamawiającemu gwarancji jakości odpowiednio na Urządzenie lub Usługę wskazany w pkt. 6.1.
1.10. Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia – potwierdzenie przez Wykonawcę otrzymania Zamówienia i przyjęcia Zamówienia do realizacji.
1.11. ProductLink lub Zdalny Monitoring– zamontowany na Urządzeniu moduł, który może agregować dane z komputera dedykowanego Urządzenia i przesyłać je za pomocą globalnego systemu pozycjonowania („GPS”) oraz/lub za pomocą sieci telefonicznej („GSM”).
1.12. Przedmiot Umowy – zakres Usług realizowanych przez Wykonawcę na podstawie Umowy.
1.13. Przedsiębiorca – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą niebędąca konsumentem i zawierająca Umowę w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, wspólnik spółki cywilnej lub osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.
1.14. Przegląd – okresowa wymiana materiałów eksploatacyjnych oraz ocena sprawności technicznej Urządzenia dokonywane w oparciu o zasady wiedzy technicznej i wymagania producenta Urządzenia oraz ustalony z Zamawiającym zakres.
1.15. Serwisant – osoba, która w imieniu Wykonawcy realizuje czynności na rzecz Zamawiającego w związku z wykonywaniem Przedmiotu Umowy.
1.16. Siła Wyższa – zdarzenie, którego nie można było przewidzieć przy zachowaniu staranności wymaganej w stosunkach profesjonalnych (art. 355 § 2 k.c.), które jest zewnętrzne zarówno w stosunku do Wykonawcy, jak i Zamawiającego i któremu nie mogli się oni przeciwstawić, działając z należytą starannością. Zdarzeniami Siły Wyższej są w szczególności: strajk generalny, wojna lub walki wewnętrzne w kraju Zamawiającego lub Wykonawcy lub w kraju pochodzenia bądź transportu Części, trzęsienie ziemi, powódź, inne zdarzenia sił przyrody, ograniczenia transportowe i organizacyjne wynikające z wszelkiego rodzaju zarządzeń władz, zarówno krajowych jak i zagranicznych uniemożliwiające lub utrudniające (w tym opóźniające) wykonanie zobowiązań z Umowy, takie jak ograniczenia importowe lub eksportowe, zakazy lub ograniczenia w przekraczaniu granic lub ruchu pojazdów oraz transporcie towarów, obowiązkowe kwarantanny.
1.17. Strona – oznacza odpowiednio Wykonawcę i Zamawiającego.
1.18. Umowa – umowa świadczenia usług serwisowych przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego zawierana na skutek złożenia przez Zamawiającego Zamówienia oraz Potwierdzenia Przyjęcia Zamówienia przez Wykonawcę. Zamówienie i OWUS są integralną częścią Umowy. W przypadku zawarcia Umowy w związku ze złożoną Ofertą, Oferta również stanowi integralną część Umowy.
1.19. Urządzenie – urządzenie, zespół urządzeń lub instalacje wskazane w Zamówieniu jako Urządzenie.
1.20. Usługa lub Usługa Serwisowa – oznacza każdą z poniższych usług: Przegląd, Naprawa, Stand By, Diagnostyka, Magazyn Części, Usługa Paliwowa, Sprzedaż Części lub inna usługa wskazana przez Wykonawcę w Ofercie.
1.21. Usterka – działanie Urządzenia w sposób niezgodny z jego dokumentacją techniczną i specyfikacją funkcjonalną nie będące Awarią.
1.22. Wynagrodzenie – wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy z tytułu realizacji Umowy.
1.23. Zamawiający – Przedsiębiorca, który zawarł z Wykonawcą Umowę.
1.24. Zamówienie –złożone przez Zamawiającego w formie określonej w OWUS oświadczenie stanowiące podstawę zawarcia Umowy. Wzór Zamówienia stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych OWUS.
1.25. Zgłoszenie – dokonane przez przedstawiciela Zamawiającego zawiadomienie o wystąpieniu Awarii bądź Usterki w działaniu Urządzenia, przesłane do Wykonawcy w sposób i w formie określonej OWUS.
2. POSTANOWIENIA OGÓLNE
2.1. Postanowienia niniejszych OWUS stanowią integralną część Umowy zawieranej przez Zamawiającego z Wykonawcą bez względu na formę i sposób zawarcia takiej Umowy.
2.2. OWUS mają zastosowanie wyłącznie w obrocie profesjonalnym. Do Usług świadczonych przez Wykonawcę na rzecz osób fizycznych, które nabywają je w celach niezwiązanych z ich działalnością gospodarczą lub zawodową, niniejszych OWUS nie stosuje się.
2.3. Niniejsze OWUS wraz z Zamówieniem i Załącznikami nr 1-3 w całości regulują prawa i obowiązki Stron. W przypadku, gdy Zamówienie zostało sporządzone na podstawie Oferty przedłożonej przez Wykonawcę, Oferta stanowi integralną część Umowy.
2.4. W przypadku sprzeczności lub rozbieżności między niniejszymi OWUS, a Ofertą lub Zamówieniem, Strony ustalają następującą hierarchię dokumentów poczynając od najważniejszego:
2.4.1. Zamówienie, pod warunkiem dokonania przez Wykonawcę Potwierdzenia Przyjęcia Zamówienia,
2.4.2. Oferta,
2.4.3. OWUS.
2.5. Z zastrzeżeniem pkt. 2.4. powyżej, niniejsze OWUS mają pierwszeństwo przed wszelkimi dokumentami, w tym przed wszelkimi dokumentami przedłożonymi przez Zamawiającego, również w przypadku, gdy z ich postanowień wynika, co innego.
2.6. Wykonawca oświadcza, że posiada status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1790 ze zm.).
2.7. Strony obowiązują OWUS w brzmieniu obowiązującym w dniu zawarcia Umowy.
2.8. OWUS dostępne są w serwisie internetowym Wykonawcy: www.eneria.pl.
3. ZAWARCIE UMOWY
3.1. Umowa zostaje zawarta poprzez:
3.1.1. akceptację przez obydwie Strony Zamówienia, sporządzonego na podstawie wzoru stanowiącego Załącznik nr 3 do OWUS; Zamówienie może zostać sporządzone na podstawie Oferty przygotowanej przez Wykonawcę, a zaakceptowanej przez Zamawiającego lub
3.1.2. Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia stanowiącego akceptację przez Zamawiającego Oferty przedłożonej przez Wykonawcę Zamawiającemu lub
3.1.3. Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia stanowiącego akceptację przez Wykonawcę Zamówienia złożonego przez Zamawiającego lub
3.1.4. zawarcie odrębnego porozumienia, którego integralną częścią są niniejsze OWUS.
3.2. Zawarcie Umowy w trybie wskazanym w pkt. 3.1. powyżej dla swojej ważności wymaga zachowania formy pisemnej (podpis własnoręczny lub kwalifikowany) lub dokumentowej (e-mail, podpis elektroniczny niekwalifikowany).
3.3. Wraz z zawarciem Umowy, Zamawiający akceptuje w całości niniejsze OWUS.
3.4. W przypadku, gdy Umowa zawierana jest przez pełnomocnika Zamawiającego, przyjmuje się, że osoba składająca oświadczenia jako pełnomocnik uprawniona jest do reprezentacji Zamawiającego. Zamawiający dołączy do Zamówienia stosowne pełnomocnictwo.
Przedstawienie Oferty
3.5. Oferta może zostać przekazana przez Wykonawcę w formie pisemnej lub dokumentowej (w tym za pośrednictwem wiadomości e-mail). Oferta zostanie złożona Zamawiającemu przez osobę uprawnioną przez Wykonawcę.
3.6. Wszelkie ustalenia Wykonawcy i Zamawiającego mające miejsce przed wysłaniem Oferty nie są wiążące dla Stron, o ile wprost nie zostały wskazane w Ofercie. Przedstawiane Zamawiającemu przed złożeniem Oferty przez Wykonawcę informacje handlowe dotyczące poszczególnych produktów, w tym w szczególności ich ceny, jak również wszelkie informacje zawarte w folderach, katalogach, reklamach, ulotkach nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i powinny być poczytywane za zaproszenie do składania ofert (art. 71 k.c.).
Złożenie Zamówienia
3.7. Zamawiający, w terminie wskazanym przez Wykonawcę, uprawniony jest do przyjęcia Oferty, co zostanie potwierdzone złożonym przez Zamawiającego Zamówieniem.
3.8. Zamówienie, z zastrzeżeniem pkt. 3.11. poniżej, zostanie złożone na formularzu Zamówienia, sporządzonym według wzoru stanowiącego Załącznik nr 3 do OWUS lub poprzez podpisanie przez Zamawiającego Oferty lub jej zatwierdzenie.
3.9. Zamówienie zostanie złożone w formie pisemnej lub dokumentowej.
3.10. Wykonawca uprawniony jest do wyrażenia zgody na złożenie Zamówienia w innej formie niż wskazana w pkt. 3.9. powyżej. Zgoda Wykonawcy, o której mowa w zdaniu poprzednim, zostanie wyrażona w formie pisemnej, dokumentowej lub w sposób dorozumiany, tj. poprzez akceptację Zamówienia przesłanego przez Zamawiającego bez zastrzeżeń w formie pisemnej lub dokumentowej. Wykonawca uprawniony jest do przyjęcia Zamówienia z uwzględnieniem zastrzeżeń Wykonawcy wskazanych w formie pisemnej lub dokumentowej Zamawiającemu, w takim przypadku brak sprzeciwu Zamawiającego w terminie 3 Dni Roboczych od dnia przesłania informacji przez Wykonawcę jest równoznaczne z akceptacją warunków przekazanych przez Wykonawcę.
3.11. W przypadku, o którym mowa w pkt. 3.10. powyżej, Zamówienie złożone przez Zamawiającego obligatoryjnie będzie zawierało: numer i datę Oferty, która na podstawie Zamówienia jest akceptowana, oznaczenie Zamawiającego, oznaczenie Wykonawcy, Urządzenie, wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania Zamawiającego w związku z wykonaniem Umowy, datę podpisania Zamówienia, miejsce dostawy Urządzenia, adres e-mail do wysyłania faktur. W przypadku, gdy Zamówienie nie będzie spełniało wymogów określonych w zdaniu poprzednim, w szczególności nie będzie wskazywało numeru i daty Oferty, która na podstawie Zamówienia jest akceptowana, Wykonawca wezwie Zamawiającego do uzupełniania Zamówienia, pod rygorem jego nieważności. Uzupełnienie Zamówienia nastąpi w formie pisemnej lub dokumentowej.
3.12. Zamówienie może wskazywać odmienne warunki realizacji Przedmiotu Umowy niż wskazane w Ofercie, pod warunkiem uprzedniego potwierdzenia tych warunków z Wykonawcą. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, obowiązywanie zmodyfikowanych Zamówieniem warunków Umowy uzależnione jest od Potwierdzenia Przyjęcia Zamówienia przez Wykonawcę bez zastrzeżeń.
3.13. Wraz z ze złożeniem Zamówienia, Zamawiający akceptuje w całości niniejsze OWUS.
3.14. Składając Zamówienie Zamawiający oświadcza, że osoba składająca w imieniu Zamawiającego Zamówienie umocowana jest do zawarcia w imieniu Zamawiającego Umowy.
Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia
3.15. Wykonawca niezwłocznie po złożeniu prawidłowego Zamówienia, potwierdzi pisemnie lub za pośrednictwem wiadomości e-mail jego przyjęcie (Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia).
3.16. Z dniem dokonania przez Wykonawcę potwierdzenia, o którym mowa w pkt. 3.15, powyżej dochodzi do zawarcia Umowy.
3.17. Brak wysłania potwierdzenia przyjęcia Zamówienia w terminie 14 dni od dnia złożenia Zamówienia jest równoznaczne z brakiem zgody na zawarcie Umowy. Strony uprawnione są do ustalenia odmiennego terminu na potwierdzenie przez Wykonawcę przyjęcia Zamówienia.
3.18. W przypadku, o którym mowa w pkt. 3.17 zdanie pierwsze Wykonawca zwolniony jest z jakiejkolwiek odpowiedzialności wobec Zamawiającego z tytułu odwołania Oferty.
3.19. W celu uniknięcia wątpliwości, Wykonawca zobowiązany jest do realizacji na rzecz Zamawiającego wyłącznie czynności wprost wskazanych w Ofercie i Zamówieniu, co do którego Wykonawca Potwierdził Przyjęcie Zamówienia.
Zmiana warunków Oferty lub Zamówienia
3.20. W przypadku, w którym:
3.20.1. po złożeniu Oferty, a przed złożeniem Zamówienia Strony ustalą odmienne od wskazanych w Ofercie warunki Umowy, Wykonawca przekaże Zamawiającemu zaktualizowaną Ofertę będącą podstawą do złożenia Zamówienia,
3.20.2. po złożeniu Zamówienia, a przed Potwierdzeniem Przyjęcia Zamówienia Strony ustalą odmienne od wskazanych w Ofercie i/lub Zamówieniu warunków Umowy, w zależności od ustaleń Stron – Zamawiający złoży zaktualizowane Zamówienie lub nowe ustalenia zostaną wskazane w Potwierdzeniu Przyjęcia Zamówienia wysłanym przez Wykonawcę.
4. WYNAGRODZENIE I WARUNKI PŁATNOŚCI
4.1. Warunki Wynagrodzenia z tytułu wykonania Umowy, w tym zasady i termin płatności, zostaną wskazane każdorazowo w Ofercie i potwierdzone w Zamówieniu.
4.2. W przypadku, w którym w związku z realizacją Usług konieczne będzie dokonanie dodatkowych czynności nieobjętych Zamówieniem lub zakupem przez Zamawiającego dodatkowych Części nieobjętych Zamówieniem, Strony zawrą odrębną Umowę (Zamówienie) w zakresie realizacji dodatkowych czynności lub Sprzedaży Części. W sytuacji, o której mowa w zdaniu poprzednim, postanowienia niniejszego pkt. 4 stosuje się odpowiednio.
4.3. Wynagrodzenie może być wyrażone w złotych polskich (dalej: „PLN”) lub euro (dalej: „EUR”) .
4.4. W przypadku określenia Wynagrodzenia w kwocie netto, do której zostanie doliczony podatek VAT w obowiązującej na dzień wystawienia faktury VAT stawce tego podatku, Wynagrodzenie netto zostanie powiększone odpowiednio o wartość podatku VAT obowiązującego w dniu wystawienia faktury VAT na poniższych zasadach:
4.4.1. jeżeli Wynagrodzenie określono w EUR, a zapłata ma nastąpić w PLN, Wynagrodzenie zostanie przeliczone na PLN, według kursu sprzedaży walut Narodowego Banku Polskiego w Warszawie na chwilę wystawienia faktury VAT, chyba że Strony ustalą inaczej. Cena przeliczona zgodnie z postanowieniami zdania poprzedniego, zostanie następnie powiększona o należną stawkę podatku VAT, z dnia wystawienia faktury VAT,
4.4.2. jeżeli Wynagrodzenie określono w EUR i zapłata ma nastąpić również w EUR, kwota Wynagrodzenia netto określona w EUR zostanie powiększona o odpowiednią stawkę podatku VAT wyrażoną w EUR, która zostanie przeliczona na PLN, według średniego kursu walut Narodowego Banku Polskiego z dnia roboczego poprzedzającego wystawienie odpowiedniej faktury VAT,
4.4.3. jeżeli Wynagrodzenie netto określono w PLN i zapłata ma nastąpić również w PLN, Wynagrodzenie netto w PLN zostanie powiększone o odpowiednią stawkę podatku VAT, obowiązującą w dniu wystawienie odpowiedniej faktury VAT.
4.5. Wynagrodzenie będzie płatne przez Zamawiającego na podstawie faktury VAT wystawionej w terminie i na zasadach wskazanych w Ofercie i/lub Zamówieniu.
4.6. Płatności przekazywane będą przelewem na rachunek Wykonawcy wskazany na fakturze VAT. Termin płatności wynagrodzenia wynosi 30 dni od dnia otrzymania faktury przez Zamawiającego, o ile inny termin nie wynika z Oferty, Zamówienia lub faktury wystawionej przez Sprzedającego. Termin płatności, o którym mowa w zdaniu poprzednim biegnie od daty doręczenia Zamawiającemu prawidłowo wystawionej faktury VAT.
4.7. Wynagrodzenie będzie podlegać indeksacji każdego roku trwania Umowy, na podstawie wskaźnika średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, na podstawie oświadczenia złożonego Zamawiającemu przez Wykonawcę.
4.8. Za datę zapłaty przyjmuje się datę uznania rachunku bankowego Wykonawcy.
4.9. W przypadku opóźnienia w płatnościach po stronie Zamawiającego, Wykonawca uprawniony jest do naliczania odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych, jak również kosztów dochodzenia należności w wysokości przewidzianej przez obowiązujące przepisy prawa.
4.10. Zamawiający oświadcza, że zezwala na wystawianie przez Wykonawcę w formie elektronicznej faktur VAT, duplikatów tych faktur, a także korekt za pośrednictwem komunikacji elektronicznej w formacie PDF na adres e-mail wskazany w Zamówieniu. Zmiana adresu e-mail przeznaczonego do otrzymywania faktur elektronicznych wymaga powiadomienia Wykonawcę w formie pisemnej lub dokumentowej, a także równocześnie za pomocą e-mail na adres: faktury@mg.eneria.pl W przypadku, gdy przeszkody techniczne lub formalne uniemożliwią przesłanie faktury VAT drogą elektroniczną, Zamawiający zobowiązuje się przyjąć fakturę w formie papierowej.
4.11. Wykonawca uprawniony jest do wstrzymania się z realizacją swoich obowiązków wynikających z Umowy w przypadku nieregulowania przez Zamawiającego jakichkolwiek wymagalnych należności wynikających z faktur VAT, co nie stanowi nienależytego wykonania Umowy przez Wykonawcę.
4.12. Strony wyłączają możliwość jednostronnego potrącenia przez Zamawiającego jakichkolwiek wierzytelności Zamawiającego wobec Wykonawcy.
5. USŁUGI SERWISOWE
5.1. Wykonawca w okresie trwania Umowy będzie świadczył na rzecz Zamawiającego Usługi Serwisowe na zasadach wskazanych poniżej oraz wyłącznie w zakresie wprost wskazanym w Ofercie i/lub Zamówieniu.
Przeglądy
5.2. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do przeprowadzenia Przeglądów Urządzeń w zakresie i z częstotliwością wskazaną w Zamówieniu, zaś w przypadku braku takiego wskazania, zgodnie z własnym doświadczeniem zawodowym Wykonawcy.
5.3. W przypadku, w którym realizacja Przeglądu uzależniona jest od liczby przepracowanych przez Urządzenie godzin, Zamawiający zobowiązany jest poinformować Wykonawcę o zbliżającym się terminie Przeglądu wraz ze wskazaniem liczby przepracowanych motogodzin najpóźniej na 14 dni przed terminem Przeglądu, chyba że termin Przeglądu został określony w Ofercie lub Zamówieniu. Strony w porozumieniu ustalą szczegółowy termin Przeglądu. Brak ustalenia terminu Przeglądu z przyczyn niedotyczących Wykonawcy nie stanowi nieprawidłowego wykonania Umowy przez Wykonawcę.
5.4. Przeglądy mogą być wykonane w terminie późniejszym niż terminy wskazane w Zamówieniu wyłącznie po uprzedniej akceptacji zmiany tych terminów przez obydwie Strony. Zmiana terminu realizacji Przeglądu możliwa jest nie później niż na 2 Dni Robocze przed planowanym terminem Przeglądu. W przypadku, gdy niedochowanie terminów Przeglądów wskazanych w Zamówieniu będzie następowało z powodu okoliczności powstałych po stronie Zamawiającego lub niezależnych od Wykonawcy, realizacja Przeglądów z opóźnieniem nie stanowi nieprawidłowego wykonania Umowy.
Naprawy
5.5. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do realizacji Napraw na poniższych zasadach:
5.5.1. realizacja Napraw stwierdzonych w toku Przeglądów,
5.5.2. realizacja Napraw na skutek zgłoszenia Zamawiającego,
5.5.3. realizacji Napraw w ramach gwarancji udzielonej przez Wykonawcę.
5.6. W przypadku, o którym mowa w pkt. 5.5.3. powyżej, w ramach Napraw Wykonawca zobowiązany jest do usuwania Awarii i Usterek Urządzenia objętych gwarancją tj. powstałych w momencie wydania Urządzenia Zamawiającemu, które istniały w momencie wydania Urządzenia lub powstały po wydaniu w okresie obowiązywania gwarancji lecz wynikały z przyczyn tkwiących w Urządzeniu w momencie wydania. Za Awarie i Usterki niepodlegające usuwaniu w trybie, o którym mowa w pkt. 5.5.3. powyżej uznaje się Awarie i Usterki powstałe z następujących przyczyn:
5.6.1. nieprawidłowości wynikających z kalibracji, regulacji lub programowania Urządzenia, realizowane przez Zamawiającego,
5.6.2. części Urządzenia zostały zastąpione przez Zamawiającego częściami z innych źródeł lub zmodyfikowane przez Zamawiającego bez zgody Wykonawcy lub producenta,
5.6.3. zaniedbania lub niewłaściwego użytkowania Urządzenia przez Zamawiającego, w tym w sposób sprzeczny z instrukcją, dokumentacją techniczną czy też dokumentacją techniczno – ruchową lub zaleceniami producenta lub Wykonawcy,
5.6.4. zdarzeń losowych, w tym aktów wandalizmu lub nastąpiło wskutek Siły Wyższej,
5.6.5. normalnego zużycia, zaniedbania, braku nadzoru lub konserwacji, a także użytkowania w warunkach niezgodnych z zaleceniami producenta lub Wykonawcy,
5.6.6. braku zgody Zamawiającego na wymianę niektórych części zamiennych pomimo zaleceń Wykonawcy lub wykonanie samodzielnie usługi serwisowej wbrew zaleceniom producenta lub Wykonawcy,
5.6.7. zmiany lub przeróbki Urządzenia dokonanej przez Zamawiającego.
5.7. W przypadku, gdy Awaria lub Usterka zostały zidentyfikowane:
5.7.1. przez Wykonawcę w związku z realizacją Przeglądu (tj. w trybie wskazanym w pkt. 5.5.1. powyżej), Wykonawca zobowiązany jest poinformować o tym fakcie Zamawiającego,
5.7.2. w przypadku, gdy Awaria lub Usterka zostały zidentyfikowane przez Zamawiającego, Zamawiający zobowiązany jest niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 7 Dni Roboczych od dnia zidentyfikowania Awarii lub Usterki, poinformować o tym fakcie Wykonawcę.
5.8. Zamawiający przyjmuje do wiadomości, że dalsze użytkowanie Urządzenia po wykryciu Awarii lub Usterki, w zależności od kategorii i wagi zaistniałej wady, może powodować powstawanie dalszych uszkodzeń Urządzenia, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
5.9. Wykonawca w terminie 30 dni po powzięciu informacji o Awarii lub Usterce w trybie wskazanym w pkt 5.7.1. powyżej zobowiązany jest do zbadania zaistniałych w Urządzeniu Awarii i Usterek będących przedmiotem zgłoszenia w celu stwierdzenia ich charakteru, a także w celu oceny, czy podlegają one Naprawie w ramach gwarancji jakości. Wykonawca poinformuje o wynikach badania Zamawiającego. W przypadku, gdy zgodnie z oceną Wykonawcy dokonanie badania wymagałoby specjalistycznej wiedzy, w szczególności przeprowadzenia dodatkowych badań czy ekspertyz, termin realizacji weryfikacji zostanie przedłużony odpowiednio o czas niezbędny do przeprowadzania badań lub ekspertyz i sporządzenia z nich wniosków. W przypadku wątpliwości, czy dana wada podlega Naprawie w ramach gwarancji jakości, wiążące jest stanowisko autoryzowanego serwisu BM lub w przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, innego eksperta wskazanego przez Wykonawcę.
5.10. W przypadku, gdy w toku czynności wskazanych w pkt 5.9. powyżej stwierdzono, że Awarie lub Usterki nie podlegają Naprawie w ramach gwarancji jakości – Strony uprawnione są na podstawie dodatkowych ustaleń określić zasady usunięcia Awarii i Usterek oraz przysługujące z tego tytułu wynagrodzenie, co zostanie potwierdzone na podstawie odrębnego Zamówienia, chyba, że co innego wynika z ustaleń Stron potwierdzonych w ramach obowiązującej Umowy.
5.11. Zamawiający zobowiązany jest do współpracy z Wykonawcą celem realizacji Naprawy, w szczególności w celu realizacji obowiązku zbadania charakteru i przyczyny Awarii i Usterek zaistniałych w Urządzeniu. W szczególności Zamawiający zobowiązuje się do udostępnienia Urządzenia, w którym wystąpiła Awaria lub Usterka, czystego i w stanie umożliwiającym wykonanie obowiązków wynikających z gwarancji.
5.12. Usuwanie Awarii i Usterek nastąpi według uznania Wykonawcy na jeden z poniżej wskazanych sposobów:
5.12.1. poprzez naprawę Urządzenia lub jego elementów,
5.12.2. poprzez wymianę wadliwego Urządzenia lub jego elementów na nowe, na zasadach ustalonych z Zamawiającym.
5.13. Wykonawca w terminie uzgodnionym z Zamawiającym, nie później jednak niż 30 dni od powzięcia informacji o wystąpieniu Awarii lub Usterki, przystąpi do czynności mających na celu usunięcie Awarii lub Usterki. Wykonawca dokona usunięcia odpowiednio Awarii lub Usterki niezwłocznie, informując Zamawiającego o przewidywanym terminie dokonania naprawy.
5.14. Wykonawca, z wyłączeniem okoliczności zawinionych przez Wykonawcę, nie ponosi odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności odszkodowawczej, za wszelkie skutki wystąpienia Awarii lub Usterki spowodowane lub wynikające z nieprawidłowego użytkowania przez Zamawiającego lub użytkownika Urządzenia, w szczególności wynikające z unieruchomienia Urządzenia, opóźnienia usunięcia Awarii lub Usterki, koszty transportu, koszty ekspertyz technicznych, koszty demontażu i ponownego montażu, szkody wyrządzone w instalacjach, których elementem jest Urządzenie
5.15. Wszystkie części Urządzenia wymienione w związku z realizacją obowiązków wynikających z gwarancji jakości, z chwilą ich wymiany stają się własnością Wykonawcy.
5.16. Podjęcie przez Wykonawcę działań w związku z realizacją Napraw, w szczególności usunięcie, naprawa lub wymiana nie skutkują przedłużeniem okresu gwarancyjnego dla Urządzenia, części zamiennej lub materiału eksploatacyjnego.
5.17. Realizacja Naprawy zostanie potwierdzona przez Strony poprzez podpisanie przez obydwie Strony protokołu odbioru lub Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego. W przypadku odmowy przez Zamawiającego podpisania protokołu odbioru lub Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego, Wykonawca uprawniony jest do jednostronnego podpisania ww. dokumentów wskazując jednocześnie adnotację o odmowie podpisu przez Zamawiającego.
Standy By
5.18. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do realizacji Usługi Stand By, tj. świadczenia usługi dyżuru serwisowego przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni.
Magazyn części
5.19. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do realizacji Usługi Magazynu Części, tj. zapewnienia Zamawiającemu dostępu do Części niezbędnych do świadczenia Usług Serwisowych w zakresie i na zasadach wskazanych w Zamówieniu.
Diagnostyka
5.20. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do realizacji Usługi Diagnostyki polegającej na:
5.20.1. weryfikacji stanu technicznego Urządzenia, w szczególności zidentyfikowanych przez Zamawiającego Awarii lub Usterek,
5.20.2. przekazania Zamawiającemu wniosków wynikających z czynności, o których mowa w pkt. 5.20.1. powyżej,
5.20.3. przekazania Zamawiającemu zaleceń w związku z podejmowanymi czynnościami.
Usługa Paliwowa
5.21. Wykonawca na podstawie Zamówienia może być zobowiązany do realizacji Usługi Paliwowej na zasadach wskazanych w Zamówieniu.
Szczegółowe zasady świadczenia Usług Serwisowych
5.22. W przypadku, gdy realizacja poszczególnych czynności w ramach danej Usługi Serwisowej realizowana jest na Zgłoszenie Zamawiającego, Zgłoszenie będzie dokonywane na zasadach wskazanych w pkt. 5.23. – 5.25. poniżej.
5.23. Zgłoszenia będą dokonywane telefonicznie lub e-mailowo, z tym zastrzeżeniem, że zgłoszenie telefoniczne dla swojej skuteczności wymaga potwierdzenia również za pośrednictwem wiadomości e-mail. Dane kontaktowe Wykonawcy do Zgłoszeń, w szczególności numer telefonu oraz adres e-mail wskazane są w Zamówieniu.
5.24. Za moment przyjęcia Zgłoszenia przez Wykonawcę przyjmuje się moment potwierdzenia przyjęcia za pośrednictwem wiadomości e-mail, przy czym przyjęcie do realizacji może mieć też formę rozpoczęcia prac przez Wykonawcę.
5.25. Zamawiający w Zgłoszeniu ma obowiązek podać Wykonawcy: adres obiektu, typ urządzenia, numer seryjny, opis awarii, nazwisko i numer kontaktowy osoby zgłaszającej, nazwisko i numer kontaktowy przedstawiciela Wykonawcy będącego do dyspozycji w miejscu awarii, nazwisko i numer kontaktowy przedstawiciela Zamawiającego upoważnionego do odbioru wykonanych prac. W przypadku braku udzielenia informacji, o których mowa w zdaniu poprzednim, Wykonawca wezwie Zamawiającego do ich uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 3 Dni Roboczych pod rygorem odmowy realizacji Usługi Serwisowej wynikającej ze Zgłoszenia.
5.26. Serwisant realizujący w imieniu Wykonawcy czynności związane ze świadczeniem Usługi Serwisowej będzie każdorazowo zgłaszał swoje przybycie Zamawiającemu i powiadamiał o ukończeniu czynności składających się na Usługę Serwisową i ich wynikach.
5.27. Wykonanie Usługi Serwisowej zostanie potwierdzone Kartą Wyjazdową Serwisu Polowego.
5.28. Karta Wyjazdu Serwisu Polowego zostanie podpisana przez obydwie Strony Umowy po zakończeniu realizacji Usługi Serwisowej. W przypadku odmowy podpisu Karty Wyjazdu Serwisu Polowego przez Zamawiającego, Wykonawca uprawniony jest do jednostronnego podpisu Karty Wyjazdu Serwisu Polowego wskazując jednocześnie adnotację o odmowie podpisu przez Zamawiającego.
5.29. Serwisant realizujący Usługi Serwisowe uprawniony jest do podpisu Karty Wyjazdu Serwisu Polowego w imieniu Wykonawcy.
5.30. W treści Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego znajdzie się w szczególności informacja o dacie i godzinie rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych czynności realizowanych przez Serwisanta w ramach danej Usługi Serwisowej.
5.31. Zamawiający zobowiązuje się do współdziałania z Wykonawcą we wszystkich fazach realizowania Umowy.
5.32. W przypadku nieuzasadnionego Zgłoszenia, tj. takiego, na skutek którego Wykonawca stwierdzi brak Awarii lub Usterek do naprawy, Zamawiający będzie obciążany przez Wykonawcę za dojazd oraz spędzony na miejscu czas Serwisanta opisany w Karcie Wyjazdowej Serwisu Polowego zgodnie z zasadami płatności wskazanymi w Zamówieniu.
Sprzedaż Części
5.33. Wykonawca w ramach Usług Serwisowych może dokonywać sprzedaży na rzecz Zamawiającego Części.
5.34. Sprzedaż może być dokonywana w jednym z poniższych trybów:
5.34.1. Wykonawca dokonuje sprzedaży Części niezbędnych do realizacji Usług Serwisowych w ramach wynagrodzenia wskazanego w Zamówieniu na Usługi Serwisowe,
5.34.2. Wykonawca dokonuje sprzedaży Części niezbędnych do realizacji Usług Serwisowych za dodatkowym wynagrodzeniem po przedłożeniu Oferty Zamawiającemu (w takim przypadku uznaje się, że sprzedaż Części jest niezbędna do prawidłowej realizacji Usług Serwisowych, zaś brak odmowy przyjęcia Oferty w formie pisemnej lub dokumentowej przez Zamawiającego w terminie 3 dni od dnia jej wysłania jest jednoznaczne z jej przyjęciem),
5.34.3. Wykonawca dokonuje sprzedaży Części na skutek odrębnego Zamówienia złożonego przez Zamawiającego, niezależnie od innych Usług świadczonych przez Wykonawcę.
5.35. Wykonawca może dokonywać sprzedaży Części nowych lub Części Regenerowanych. Zasady programu sprzedaży części regenerowanych znajdują się w Załączniku nr 1 do OWUS.
5.36. W przypadku sprzedaży Części zasady dotyczące gwarancji wskazane w Ogólnych Warunkach Sprzedaży („OWS”) dostępnych na stronie pod adresem: https://eneria.pl/ogolne-warunki-sprzedazy-ows/ stosuje się odpowiednio. W przypadku rozbieżności między niniejszymi Ogólnymi Warunkami Usług Serwisowych, a OWS pierwszeństwo mają postanowienia niniejszych Ogólnych Warunków Usług Serwisowych.
5.37. W przypadku, w którym sprzedaż Części odbywa się w trybie wskazanym w pkt. 5.34.3. zastosowanie mają zapisy pkt. 5.38. – 5.45. poniżej. W przypadkach, o których mowa w pkt. 5.34.1. i 5.34.2. dostawy będą realizowane wraz z realizacja Usługi Serwisowej, z którą sprzedaż Części jest związana.
5.38. Odbiór Części następuje z magazynu Wykonawcy zlokalizowanego w Polsce lub jest realizowany pocztą kurierską na adres Zamawiającego wskazany w Zamówieniu. Samodzielny odbiór Części z magazynu Wykonawcy przez Zamawiającego odbywa się na zasadzie EX works (Incoterms 2010), o ile Strony nie postanowiły inaczej, natomiast odbiór pocztą kurierską na zasadzie DDP (Incoterms 2010).
5.39. Z wyłączeniem dostaw poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Części mogą być dostarczone do Zamawiającego za pośrednictwem podmiotu zewnętrznego, o ile powyższe wynika z Umowy. W takim wypadku Części są wysyłane na koszt i ryzyko Zamawiającego, a ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia Części przechodzi na Zamawiającego w chwili wydania przez Wykonawcę Części spedytorowi lub przewoźnikowi (Warunki Incoterms 2010 DDP).
5.40. Czas realizacji Zamówień na Części, w tym dostawy, jest podawany jedynie informacyjnie i nie wiąże Stron. Opóźnienia w realizacji Zamówień na Części oraz w dostawie Części nie będą stanowić podstawy do anulowania i/lub unieważnienia Zamówienia, jak również nie mogą stanowić podstawy do jakiegokolwiek odszkodowania dla Zamawiającego.
5.41. Momentem odbioru Części jest data odbioru Części: (i) przez Zamawiającego z magazynu Wykonawcy (ii) od spedytora / przewoźnika. W przypadku niedokonania odbioru w okolicznościach opisanych w pkt (i) i (ii) powyżej datą odbioru jest dzień następujący po dniu otrzymania przez Zamawiającego zawiadomienia informującego go, że Części są gotowe do odbioru. Odbiór z magazynu potwierdzony zostanie odpowiednim protokołem.
5.42. Reklamacja ilościowa odebranych Części może być zgłoszona tylko w sytuacji, gdy przesyłka odebrana nie nosiła z zewnątrz śladów otwarcia. Reklamacja, o której mowa w zdaniu poprzedzającym winna być zgłoszona pisemnie nie później jednak niż w ciągu 3 Dni Roboczych od daty otrzymania towaru. Do reklamacji tej należy dołączyć komisyjny protokół odbioru stwierdzający braki ilościowe wraz z kopią listu przewozowego wraz z fakturą sprzedaży lub innych dokumentów towarzyszących przesyłce, tj. specyfikacji lub dokumentu WZ.
5.43. Jeżeli dostawa Części do Zamawiającego odbywa się na koszt i ryzyko Wykonawcy, Zamawiający obowiązany jest zgłosić pisemnie widoczne wady i uszkodzenia dostarczonych Części oraz braki ilościowe, w protokole odbioru pod rygorem utraty prawa zgłoszenia reklamacji takich wad, uszkodzeń oraz braków ilościowych. W takim przypadku Zamawiający jest zobowiązany do przesłania oryginału listu przewozowego wraz z protokołem odbioru stwierdzającym istnienie wady lub braki ilościowe, podpisanym przez przewoźnika, potwierdzającym fakt uszkodzeń w czasie.
5.44. Części będące Przedmiotem Umowy pozostają własnością Wykonawcy do chwili uiszczenia całości ceny Części przez Zamawiającego (art. 589 Kodeksu cywilnego).
5.45. Koszt zwrotu Części Wykonawcy ponosi Zamawiający.
6. GWARANCJA NA USŁUGI SERWISOWE
6.1. O ile Oferta nie stanowi inaczej lub co innego nie wynika z Karty Gwarancyjnej, Wykonawca, w związku ze świadczonymi Usługami Serwisowymi udziela Zamawiającemu gwarancji jakości na poniższych zasadach:
6.1.1. dla Usługi Serwisowej – 12 miesięcy licząc od dnia zakończenia realizacji Usługi Serwisowej, potwierdzonej podpisaniem Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego,
6.1.2. dla Części (oprócz świec zapłonowych) – 12 miesięcy licząc od dnia ich dostawy do Zamawiającego,
6.1.3. dla świec zapłonowych – 6 miesięcy lub 2000 mth licząc od dnia ich dostawy do Zamawiającego, w zależności co nastąpi wcześniej,
6.2. W ramach udzielonej gwarancji jakości Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wady, które istniały w momencie podpisania Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego lub powstały po podpisaniu Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego w okresie obowiązywania Okresu Gwarancji lecz wynikały z przyczyn istniejących w momencie podpisania Karty Wyjazdowej Serwisu Polowego.
6.3. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu gwarancji w przypadku, gdy wady lub usterki Urządzenia powstały z następujących przyczyn:
6.3.1. nieprawidłowości wynikających z kalibracji, regulacji lub programowania Urządzenia realizowanymi przez podmiot inny niż Wykonawca lub producent,
6.3.2. części Urządzenia zostały zastąpione przez Zamawiającego częściami z innych źródeł lub zmodyfikowane przez Zamawiającego bez zgody Wykonawcę,
6.3.3. zaniedbania lub niewłaściwego użytkowania Urządzenia przez Zamawiającego, w tym w sposób sprzeczny z Instrukcją, dokumentacją techniczną czy też dokumentacją techniczno – ruchową lub zaleceniami producenta lub Wykonawcy,
6.3.4. zdarzeń losowych, w tym aktów wandalizmu lub nastąpiło wskutek Siły Wyższej,
6.3.5. normalnego zużycia, zaniedbania, braku nadzoru lub konserwacji, a także użytkowania w warunkach niezgodnych z zaleceniami producenta lub Wykonawcy,
6.3.6. braku zgody Zamawiającego na wymianę niektórych części zamiennych pomimo zaleceń Wykonawcy lub wykonanie samodzielnie usługi serwisowej wbrew zaleceniom producenta lub Wykonawcy,
6.3.7. zmiany lub przeróbki Urządzenia dokonanej przez Zamawiającego.
6.4. Gwarancja jakości nie obejmuje kalibracji, regulacji, programowania w Urządzeniu.
6.5. Warunkiem zachowania gwarancji jakości jest terminowe wykonywanie przeglądów serwisowych, zgodnie z wymogami producenta Urządzenia lub Wykonawcy.
6.6. Strony wyłączają odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu rękojmi za wady Przedmiotu Umowy.
6.7. Podjęcie przez Wykonawcę działań w związku z realizacją uprawnień Zamawiającego z tytułu gwarancji jakości, w szczególności usunięcie, naprawa lub wymiana, nie skutkują przedłużeniem okresu gwarancyjnego dla Urządzenia, części zamiennej lub materiału eksploatacyjnego, chyba że co innego wynika wprost z Zamówienia.
Realizacja uprawnień z gwarancji
6.8. W przypadku zidentyfikowania przez Zamawiającego jakichkolwiek wad podlegających gwarancji jakości, innych niż braki ilościowe określone w pkt 5.42, o której mowa w niniejszym pkt 6, Zamawiający zobowiązany jest niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 7 Dni Roboczych od dnia zidentyfikowania wady poinformować o tym fakcie Wykonawcę pod rygorem utraty praw z gwarancji. Zamawiający przyjmuje do wiadomości, że dalsze użytkowanie Urządzenia po wykryciu wady, w zależności od kategorii i wagi zaistniałej wady, może powodować powstawanie dalszych uszkodzeń Urządzenia, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
6.9. Wykonawca w terminie nie dłuższym niż 30 Dni Roboczych od dnia otrzymania informacji, o której mowa w pkt. 6.8. powyżej zobowiązany jest do zbadania usterki Urządzenia i poinformowania o wynikach badania Zamawiającego. W przypadku, gdy w ocenie Wykonawcy dokonanie badania wymagałoby specjalistycznej wiedzy, w szczególności przeprowadzenia dodatkowych badań czy ekspertyz, termin, o którym mowa w niniejszym pkt. 6.9. zostanie wydłużony odpowiednio o czas niezbędny do przeprowadzania badań lub ekspertyz i sporządzenia z nich wniosków. W przypadku wątpliwości, czy dana wada podlega gwarancji jakości, wiążące jest stanowisko autoryzowanego serwisu BM lub w przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, innego eksperta wskazanego przez Wykonawcę.
6.10. Zamawiający zobowiązany jest do współpracy z Wykonawcą celem realizacji uprawnień wynikających z gwarancji jakości, w szczególności w celu realizacji obowiązku zbadania charakteru i przyczyny wad zaistniałych w Urządzeniu, w szczególności Zamawiający zobowiązuje się do udostępnienia Urządzenia, w którym wystąpiła wada, czystego i w stanie umożliwiającym wykonanie obowiązków wynikających z gwarancji.
6.11. W ramach gwarancji jakości, Wykonawca, według własnego uznania, uprawniony jest do:
6.11.1. usunięcia wady poprzez naprawę Urządzenia lub jego elementów,
6.11.2. wymiany wadliwego Urządzenia lub jego elementów na nowe, na zasadach ustalonych z Zamawiającym.
6.12. Wykonawca niezwłocznie, w terminie uzgodnionym z Zamawiającym, uwzględniającym możliwości technologiczne i dostępność materiałów, przystąpi do czynności mających na celu usunięcie lub naprawę wady. Wykonawca dokona usunięcia lub naprawy wady niezwłocznie, informując Zamawiającego o przewidywanym terminie dokonania usunięcia lub naprawy wady.
6.13. W przypadku, gdy na skutek badania, o którym mowa w pkt. 6.9. wskazano, że powstała wada nie jest objęta gwarancją jakości z uwagi na niespełnienie przesłanek wskazanych w niniejszych OWUS, Wykonawca poinformuje o tym fakcie Zamawiającego. W takiej sytuacji, Strony uprawnione są do ustalenia zasad odpłatnej naprawy na podstawie odrębnej umowy.
6.14. Gwarancja jakości nie obejmuje kosztów montażu/demontażu Urządzenia lub jego elementów w przypadku, w którym Urządzenie stało się elementem większej instalacji. W przypadku, gdy Urządzenie podlegające gwarancji stało się elementem większej instalacji, Wykonawca uprawniony jest do żądania od Zamawiającego podjęcia na koszt i ryzyko Zamawiającego czynności niezbędnych do realizacji praw i obowiązków wynikających z gwarancji, w szczególności udostępnienia Urządzenia.
6.15. Unieruchomienie Urządzenia, opóźnienie naprawy lub wymiany, koszty transportu, koszty demontażu i ponownego montażu, dodatkowe szkody wyrządzone w instalacjach nie mogą być podstawą do żądania przez Zamawiającego od BM odszkodowania oraz do wypłaty przez Wykonawcę odszkodowania na rzecz Zamawiającego.
6.16. Wszystkie zdemontowane części Urządzenia wymienione w związku z realizacją obowiązków wynikających z gwarancji, z chwilą ich wymiany stają się własnością Wykonawcy.
7. ODPOWIEDZIALNOŚĆ UMOWNA
7.1. Wykonawca zobowiązuje się do wykonywania Usług z zachowaniem należytej staranności przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności oraz przez wykwalifikowanych pracowników, mających odpowiednie umiejętności i uprawnienia do wykonywania tego typu prac zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7.2. Odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy jest oparta na winie. Wykonawca nie ponosi winy, a tym samym nie ponosi odpowiedzialności w przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpiło z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę, w szczególności Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonie Umowy nastąpiło na skutek:
7.2.1. wszelkiego rodzaju zarządzeń władz, zarówno krajowych jak i zagranicznych uniemożliwiających lub utrudniających (w tym opóźniających) Wykonawcy wykonanie zobowiązań umownych, takimi jak ograniczenia importowe lub eksportowe, zakazy lub ograniczenia w przekraczaniu granic lub ruchu pojazdów oraz transporcie towarów, obowiązkowe kwarantanny,
7.2.2. braku możliwości lub utrudnieniami (w tym opóźnieniami) w ruchu pojazdów lub osób będących wynikiem epidemii (pandemii) lub stanu zagrożenia epidemii (pandemii), w szczególności w związku z zarządzeniami władz wydanymi w związku z epidemii (pandemii) lub stanem zagrożenia epidemii (pandemii),
7.2.3. braku możliwości lub utrudnieniami (w tym opóźnieniami) w zakupie lub produkcji maszyn, urządzeń, narzędzi, części zamiennych, materiałów, materiałów eksploatacyjnych, surowców, będących wynikiem epidemii (pandemii) lub stanu zagrożenia epidemiologicznego (pandemicznego), w szczególności w związku z zarządzeniami władz wydanymi w związku z epidemią (pandemią) lub stanem zagrożenia epidemiologicznego (pandemicznego),w tym w związku z zarządzeniami dotyczącymi zamknięcia fabryk lub zakładów produkcyjnych lub ograniczenia ich produkcji,
7.2.4. braku możliwości lub ograniczeniami (w tym opóźnieniami) w możliwości przemieszczenia się ludzi, w tym osób wykonujących na rzecz Wykonawcę pracę lub usługi związane z wykonaniem umowy, powstrzymaniem się od pracy przez pracowników lub osoby świadczące usługi na rzecz Wykonawcę, które będzie spowodowane obawą o życie lub zdrowie pracowników, usługodawców lub ich rodzin w związku z epidemii (pandemii) lub stanem zagrożenia epidemii (pandemii),
7.2.5. innych okoliczności stanowiących Siłę Wyższą lub niezawinionych przez Wykonawcę.
7.3. W przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpi z przyczyn niezawinionych przez Wykonawcę, Zamawiającemu nie przysługują w stosunku do Wykonawcy roszczenia odszkodowawcze, jak również Zamawiający nie jest uprawniony do skorzystania ze środków prawnych przewidzianych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Wykonawcę.
7.4. Powyższe zasady i ograniczenia odpowiedzialności dotyczą wszystkich zobowiązań Wykonawcy przewidzianych w niniejszych OWUS, Ofercie, Zamówieniu i innych dokumentach składających się na Umowę, do której stosuje się niniejsze OWUS.
7.5. Całkowita odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, w odniesieniu do jednego i wszystkich zdarzeń, jest ograniczona łącznie do wysokości Wynagrodzenia wskazanego w Umowie. W każdym przypadku, Wykonawca odpowiada wyłącznie za szkody rzeczywiste, z wyłączeniem utraconych korzyści i szkód następczych.
7.6. Ograniczenia odpowiedzialności, o których mowa w niniejszym pkt.7 dotyczą zarówno szkód wyrządzonych bezpośrednio przez Wykonawcę, jak i szkód wyrządzonych przez osoby trzecie, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
8. SIŁA WYŻSZA
8.1. Żadna ze Stron nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy, jak również za szkodę wyrządzoną wskutek zdarzenia Siły Wyższej.
8.2. W przypadku zaistnienia okoliczności stanowiących Siłę Wyższą Strona powołująca się na wystąpienie zdarzenia Siły Wyższej niezwłocznie zawiadomi drugą Stronę na piśmie o tym zdarzeniu z podaniem jego opisu, podstaw wystąpienia, konsekwencji i przewidywanego czasu trwania.
8.3. Zaistnienie zdarzenia Siły Wyższej zwalnia Stronę z jej obowiązków przez czas trwania Siły Wyższej oraz przez okres niezbędny do wyeliminowania jej konsekwencji, pod warunkiem realizacji obowiązków, o których mowa w pkt 8.2. powyżej.
8.4. Strona nie mogąca wykonać swoich obowiązków wskutek zaistnienia zdarzenia Siły Wyższej dołoży wszelkich starań w celu wyeliminowania, a jeśli to nie jest możliwe zminimalizowania konsekwencji takiego zdarzenia.
9. PODWYKONAWCY
9.1. Wykonawca ma prawo powierzyć wykonanie części swoich zobowiązań wynikających z Umowy osobom trzecim (podwykonawcom), za których wykonanie jest odpowiedzialny tak jak za własne działania i zaniechania.
10. OCHRONA ŚRODOWISKA
10.1. Sprzedający oświadcza, że dochowuje najwyższej staranności w zakresie dążenia do zapewnienia przestrzegania wszelkich obowiązujących norm dotyczących ochrony środowiska.
10.2. Sprzedający oświadcza, że spełnia wszelkie inne obowiązki ustawowe w zakresie ochrony środowiska odnoszące się do prowadzonej działalności.
10.3. Sprzedający oświadcza, że został wpisany do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO) pod numerem 000013790, a treść wpisu jest aktualna i zgodna ze stanem faktycznym.
11. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
11.1. W związku z procesem zawarcia i wykonania Umowy dochodzi do przekazania danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji poszczególnych Stron drugiej Stronie Umowy.
11.2. Administratorem danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji Zamawiającego w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy jest Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. z siedzibą w Izabelinie-Dziekanówku Modlińska 11, 05-092 Łomianki („Administrator”), z którym kontakt w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych możliwy jest pocztą tradycyjną na w/w adres lub na adres e-mail: aktualizacja.rezygnacja@b-m.pl
11.3. Dane osobowe przetwarzane są na niniejszych podstawach:
11.3.1. zawarcia i wykonania Umowy (w tym obsługi zapytań, składania Ofert oraz rozpatrywania reklamacji):
11.3.1.1. w odniesieniu do osób fizycznych działających we własnym imieniu (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO, gdyż przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do zawarcia i wykonania umowy.
11.3.1.2. w odniesieniu do osób reprezentujących podmiot (m.in. reprezentanci, przedstawiciele) oraz wskazanych w umowie do kontaktu (m.in. osoby kontaktowe, koordynatorzy), na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadnionego interesu Administratora, jakim jest zawarcie i wykonanie umowy za pośrednictwem osób wskazanych do reprezentowania podmiotu oraz do kontaktu,
11.3.2. realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa mających zastosowanie do działalności Administratora – na podstawie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO tj. wypełnienie obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, w tym wynikających z przepisów rachunkowych, podatkowych czy innych regulacji szczególnych,
11.3.3. marketingu własnych produktów i usług również przesyłania informacji handlowych o produktach, usługach, ofertach promocyjnych i wydarzeniach ( na podstawie art. 6 ust. 1 lit a RODO tj. zgody osoby, której dane dotyczą, jeżeli taka zgoda została wyrażona),
11.3.4. badania satysfakcji Zamawiającego – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadnionego interesu jakim jest podniesienie jakości świadczonych przez nas usług na skutek przeprowadzonego przez nas badania posprzedażowego,
11.3.5. dochodzenia roszczeń i obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. naszego prawnie uzasadnionego interesu jakim jest dochodzenie roszczeń oraz obrona przed nimi,
11.3.6. archiwizacji – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. naszego prawnie uzasadnionego interesu jakim jest niezbędność przechowywania dowodów prowadzonej przez nas działalności.
11.4. Administrator przetwarza następujące dane osobowe: imię i nazwisko, stanowisko, funkcja, adres e-mail, numer telefonu, adres prowadzonej działalności oraz inne dane identyfikujące stronę Umowy (jeśli będzie to niezbędne do jej zawarcia i realizacji). Dane te zostały pozyskane bezpośrednio odo osób, których dotyczą lub też ze źródeł publicznych (właściwych rejestrów, stron internetowych, itp.) lub podane przez osoby wskazane do kontaktu przy zawieraniu umowy.
11.5. Przewidywanymi odbiorcami danych osobowych są: firmy świadczące dla administratora wsparcie IT, dostawcy usług poczty elektronicznej oraz innych usług IT, przewoźnicy, operatorzy pocztowi/kurierzy, podmioty obsługujące płatności elektroniczne; firmy doradcze, z którymi administrator współpracuje, podmioty wspierające działania marketingowe administratora, podmioty upoważnione do otrzymywania danych osobowych na mocy obowiązujących przepisów prawa, oraz inne podmioty, które wykonują działania na Zamówienie administratora lub dostarczają mu usługi/towary niezbędne do prowadzenia działalności, a także spółki z grupy Monnoyeur. Na pewnym etapie może dochodzić do przekazywanie danych osobowych do państw trzecich (poza EOG). Administrator dokonuje tego na podstawie standardowych klauzul umownych (art. 46 ust. 2 RODO) oraz – jeśli jest to wymagane – stosuje dodatkowe gwarancje ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami albo zapewnia inny mechanizm, który jest zgodny z prawem i legalizuje taki transfer do państw trzecich.
11.6. Dane osobowe przetwarzane w związku z zawartą umową będą przechowywane przez czas niezbędny do jej wykonania, nie dłużej jednak niż przez okres niezbędny celem dochodzenia roszczeń z tej umowy (maksymalnie 6 lat od zakończenia współpracy). W celach rachunkowych dane przetwarzane będą w terminie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zdarzenie. Dane osobowe przetwarzane przez nas w celach marketingowych przetwarzane są do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie. Dane osobowe w celach archiwizacyjnych przechowywane będą przez okres uzasadniony przepisami prawa.
11.7. Osobom, których w związku z zawarciem Umowy dane przetwarzane są jako dane Administratora przysługuje prawo dostępu do danych osobowych, prawo sprostowania, prawo usunięcia, prawo ograniczenia przetwarzania, prawo przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją podmiotu danych wobec przetwarzania danych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), a także prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (w zakresie w jakim została udzielona), bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Osobie, której dane osobowe są przetwarzane przysługuje prawo skargi do właściwego organu nadzorczego w szczególności w państwie swojego zwykłego pobytu, swojego miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. W Polsce organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
11.8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej jednak niezbędne do zawarcia lub wykonania Umowy.
11.9. Zamawiający, który udostępnia Wykonawcy dane osobowe osób trzecich w celu zawarcia i wykonania Umowy zobowiązany jest w imieniu BM jako Administratora, w trybie art. 14 RODO zrealizować obowiązki informacyjne, poprzez przekazanie informacji, o których mowa w Załączniku nr 2. Na żądanie Wykonawcy, Zamawiający zobowiązany jest wykazać realizację obowiązków, o których mowa w niniejszym pkt. 11.9.
12. POUFNOŚĆ
12.1. Zamawiający jest zobowiązany zachować w tajemnicy wszelkie informacje techniczne, technologiczne, ekonomiczne, finansowe, handlowe, prawne, organizacyjne i inne dotyczące Wykonawcy otrzymane w związku z realizowaną Umową, niezależnie od formy przekazania tych informacji i ich źródła, oraz niezależnie od tego, czy wraz z przekazaniem oznaczone zostały jako poufne (dalej jako: „Informacje Poufne”). Informacje Poufne stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawcy.
12.2. Zamawiający (dalej jako: „Strona Otrzymująca”) uprawniony jest do ujawniania Informacji Poufnych wyłącznie w poniższych przypadkach:
12.2.1. ujawnienie Informacji Poufnych jest wymagane przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa i tylko w zakresie określonym w przepisach prawa, w szczególności jeżeli ujawnienie Informacji Poufnych wymagane jest przez organy państwowe lub sądy,
12.2.2. ujawnienie następuje przedstawicielom, pracownikom, współpracownikom, podwykonawcom, dostawcom i usługodawcom, którzy z uwagi na zakres swych obowiązków zaangażowani są w wykonanie Umowy i którzy zostaną wyraźnie poinformowani o charakterze Informacji Poufnych oraz zobowiązani do zachowania ich w tajemnicy w zakresie wskazanym w Umowie,
12.2.3. informacja została wcześniej przekazana do wiadomości publicznej bez naruszenia postanowień OWUS lub Umowy,
12.3. Z zastrzeżeniem pkt. 12.2. OWUS, Zamawiający uprawniony jest do ujawniania Informacji Poufnych wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą Wykonawcy.
12.4. W przypadku, gdy ujawnienie Informacji Poufnych nastąpi na podstawie pkt. 12.2.1. Umowy, Zamawiający zobowiązana jest:
12.4.1. niezwłocznie poinformować Wykonawcącą o obowiązku ujawnienia Informacji Poufnych wraz ze wskazaniem podmiotu, któremu Informacje Poufne ujawniono lub mają być ujawnione,
12.4.2. ujawnić Informacje Poufne wyłącznie w zakresie wymaganym przez przepisy prawa,
12.4.3. podjąć wszelkie możliwe działania celem zapewnienia, iż ujawnione Informacje Poufne będą traktowane w sposób poufny i wykorzystywane tylko dla celów uzasadnionym celem ujawnienia.
12.5. Zobowiązanie do zachowania poufności określone w niniejszym pkt.12 trwa przez okres 5 lat od rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy.
12.6. Wykonawca zobowiązany jest na każde żądanie Zamawiającego, nie później jednak niż z dniem zakończenia Umowy zwrócić Zamawiającemu lub usunąć Informacje Poufne z wszelkich nośników.
13. ZAWIADOMIENIA
13.1. Wykonawca w Ofercie, zaś Zamawiający w Zamówieniu wyznaczą swoich przedstawicieli na potrzeby realizacji Umowy, wskazując każdorazowo: imię i nazwisko, funkcję, numer telefonu, adres e-mail.
13.2. Strony poprzez zawarcie Umowy, udzielają pełnomocnictwa do działania w związku z wykonaniem niniejszej Umowy, odpowiednio w imieniu i na rzecz Wykonawcy lub Zamawiającego, osobom które dysponują wskazanymi w Ofercie i Zamówieniu adresami e-mail.
13.3. Strony zapewniają, że wskazany przez nie adresy e-mail są przez nie oficjalnie używane w obrocie gospodarczym i dostęp do nich, w postaci odpowiednio zabezpieczonej, mają jedynie osoby wskazane z imienia i nazwiska jako dysponenci adresu.
13.4. Strony obowiązane są pisemnie zawiadamiać się o każdorazowej zmianie danych przedstawicieli, o których mowa w pkt. 13.1. powyżej.
13.5. Zmiana danych przedstawicieli Stron wskazanych w Zamówieniu nie stanowi zmiany Umowy zawartej na podstawie danego Zamówienia i jest skuteczna z chwilą zawiadomienia drugiej Strony o takiej zmianie.
13.6. W przypadku braku poinformowania przez Stronę o zmianie danych kontaktowych przedstawicieli Stron wskazanych w Zamówieniu, korespondencję wysłaną na dotychczasowy adres uznaje się za skutecznie doręczoną.
13.7. Jeżeli co innego nie wynika z OWUS lub Zamówienia, wszelka korespondencja prowadzona przez Strony dla swojej skuteczności wymaga zachowania formy pisemnej lub dokumentowej.
14. CZAS TRWANIA UMOWY
14.1. Okres obowiązywania Umowy każdorazowo zostanie wskazany w Zamówieniu. W przypadku braku wskazania okresu obowiązywania Umowy, uznaje się że Umowa została zawarta na czas realizacji Usługi Serwisowej oraz obowiązków wynikających z gwarancji.
14.2. Wykonawca uprawniony jest do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym, w poniższych przypadkach:
14.2.1. Zamawiający opóźnia się w zapłacie na rzecz Wykonawcy jakichkolwiek wymagalnych należności wynikających z Umowy, a opóźnienie przekracza 30 (trzydzieści) dni,
14.2.2. Zamawiający w rażący sposób narusza obowiązki wynikające z Umowy lub podejmuje działania uniemożliwiające realizację obowiązków przez Wykonawcę,
14.2.3. brak jest możliwości realizacji Przedmiotu Umowy z powodu okoliczności, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności z powodu braku możliwości sprzedaży i dostawy Urządzenia w terminie ustalonym w Zamówieniu.
14.3. Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody związane z niedojściem Umowy do skutku lub wypowiedzenia Umowy z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego lub z powodu przyczyn wskazanych w pkt. 14.2. powyżej.
15. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
15.1. Wszelkie zmiany warunków Umowy wymagają zachowania co najmniej takiej samej formy czynności prawnej w jakiej została zawarta Umowa, tj. formy pisemnej (jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej) lub formy dokumentowej (jeżeli umowa została zawarta w formie dokumentowej).
15.2. W sprawach nieuregulowanych Umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
15.3. Do niniejszych OWUS, jak również do zawieranych na ich podstawie Umów stosuje się prawo polskie. Wyłączone jest zastosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowej Sprzedaży Towarów.
15.4. Integralną część Umowy stanowią każdorazowo odpowiednie załączniki wskazane w Zamówieniu, Ofercie i niniejszych OWUS.
15.5. W przypadku zaistnienia między Stronami sporu związanego z realizacją Umowy, Strony w pierwszej kolejności podejmą starania celem ugodowego zakończenia sporu. W przypadku braku porozumienia między Stronami w ciągu jednego miesiąca od daty pierwszego doręczenia listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, powiadamiającego o przedmiocie sporu, skierowanego przez jedną ze Stron do drugiej Strony, Strony są uprawnione o dochodzenia swoich roszczeń przed polskimi sądami powszechnymi, przy czym wyłącznie właściwymi są sądy powszechne właściwe ze względu na siedzibę Wykonawcy.
15.6. Nieważność jednego lub więcej postanowień OWS lub Umowy nie pociąga za sobą nieważności innych ich postanowień. W takim przypadku Strony w dobrej wierze podejmą starania mające na celu zastąpienie nieważnych postanowień postanowieniami możliwie najbardziej oddającymi treść tych poprzednich.
Załącznik:
1. Zasady programu CAT Reman i MWM XChange.
2. Klauzula informacyjna.
3. Wzór Zamówienia.