OGÓLNE WARUNKI SPRZEDAŻY
obowiązującej od dnia 19 lipca 2024 r.
1. DEFINICJE
1.1. BM lub Sprzedający –Bergerat Monnoyeur spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Izabelinie- Dziekanówku, pod adresem: ul. Modlińska 11, Izabelin-Dziekanówek, 05-092 Łomianki, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000021439, NIP: 7780022310, REGON: 0120227940, kapitał zakładowy w wysokości 13 827 250 , 0 0 zł.
1.2. Dni Robocze – oznaczają dni od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00, oprócz sobót, niedziel i dni ustawowo wolnych od pracy na terytorium Polski.
1.3. Instrukcja – instrukcja obsługi i konserwacji producenta Urządzenia, przekazywana Zamawiającemu wraz z wydaniem Urządzenia.
1.4. Instalacja – podłączenie Urządzenia do zasilania oraz dokonanie wszelkich innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia przez Urządzenie pracy.
1.5. Karta Gwarancyjna – dokument potwierdzający warunki gwarancji jakości, który może być dodatkowo przekazany Zamawiającemu wraz z wydaniem Urządzenia, przy czym w przypadku braku wydania przez Sprzedającego Karty Gwarancyjnej, przyjmuje się, że Strony obowiązuje gwarancja jakości na warunkach wskazanych w niniejszych OWS.
1.6. Miejsce Dostawy – lokalizacja wskazana przez Zamawiającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do której Sprzedający zobowiązany jest w przypadku dokonania takich ustaleń Stron, dostarczyć Urządzenie.
1.7. Oferta – oferta w rozumieniu art. 66 § 1 Kodeksu Cywilnego składana przez Sprzedającego Zamawiającemu w związku ze złożonym zapytaniem ofertowym przez Zamawiającego.
1.8. Ogólne Warunki Sprzedaż lub OWS – niniejsze ogólne warunki sprzedaży i świadczenia usług wynikających z Oferty.
1.9. Okres Gwarancji – okres na jaki Sprzedający udziela Zamawiającemu gwarancji jakości na Urządzenie, wskazany w pkt. 7.2. OWS.
1.10. Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia – potwierdzenie przez Sprzedającego otrzymania Zamówienia i przyjęcia Zamówienia do realizacji, co jednocześnie stanowi moment zawarcia Umowy pomiędzy Sprzedającym, a Zamawiającym.
1.11. ProductLink – zamontowany na Urządzeniu moduł, który może agregować dane z komputera dedykowanego Urządzenia i przesyłać je za pomocą globalnego systemu pozycjonowania („GPS”) oraz za pomocą sieci telefonicznej („GSM”).
1.12. Protokół Odbioru – protokół, na podstawie którego dochodzi do wydania Urządzenia Zamawiającemu, który jest podpisywany przez upoważnionych przedstawicieli Stron,
1.13. Przedsiębiorca – osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą niebędąca konsumentem i zawierająca Umowę w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, wspólnik spółki cywilnej lub osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.
1.14. Siła Wyższa – zdarzenie, którego nie można było przewidzieć przy zachowaniu staranności wymaganej w stosunkach profesjonalnych (art. 355 § 2 k.c.), które jest zewnętrzne zarówno w stosunku do Sprzedającego jak i Zamawiającego i któremu nie mogli się oni przeciwstawić, działając z należytą starannością. Zdarzeniami Siły Wyższej są w szczególności: strajk generalny, wojna lub walki wewnętrzne w kraju Zamawiającego, Sprzedającego lub w kraju pochodzenia Urządzenia lub na terytorium kraju z którego lub przez który Urządzenie jest transportowane celem realizacji Umowy, trzęsienie ziemi, powódź, inne zdarzenia sił przyrody, wszelkiego rodzaju zarządzenia władz, zarówno krajowych jak i zagranicznych, uniemożliwiające lub utrudniające (w tym opóźniające) wykonanie zobowiązań z Umowy, takie jak ograniczenia importowe lub eksportowe, zakazy lub ograniczenia w przekraczaniu granic lub ruchu pojazdów oraz transporcie towarów, obowiązkowe kwarantanny.
1.15. Strona – oznacza Sprzedającego lub Zamawiającego.
1.16. Szkolenie – podstawowe przeszkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego z funkcjonowania Urządzenia realizowane przez Sprzedającego w dniu wydania Urządzenia.
1.17. Umowa – umowa zawarta pomiędzy Sprzedającym a Zamawiającym, na podstawie której BM jako Sprzedający zobowiązuje się do przeniesienia na Zamawiającego własności oznaczonego Urządzenia oraz wydania Urządzenia, natomiast Zamawiający, jako Zamawiający zobowiązuje się do odbioru Urządzenia oraz zapłaty ceny, której warunki płatności określa Oferta i Zamówienie. Oferta, Zamówienie i OWS są integralną częścią Umowy.
1.18. Urządzenie – oznaczone co do marki, modelu, roku produkcji, numeru seryjnego, urządzenie stanowiące przedmiot Umowy. Dla potrzeb wykonania zobowiązań Sprzedającego wynikających z Zamówienia oraz Umowy Urządzenie, w zakresie numeru seryjnego, traktowane jest jako rzecz oznaczona co do gatunku, co oznacza, iż Sprzedający jest uprawniony do dostarczenia zamiast maszyny o numerze seryjnym wskazanym w Zamówieniu innego Urządzenia takiej samej marki, modelu oraz roku produkcji, natomiast o innym numerze seryjnym. Urządzenie staje się urządzeniem oznaczonym co do tożsamości z chwilą jego wydania Zamawiającemu.
1.19. Wynagrodzenie – wynagrodzenie przysługujące Sprzedającemu z tytułu realizacji Umowy.
1.20. Zamawiający lub Klient – Przedsiębiorca, który zawarł ze Sprzedającym Umowę.
1.21. Zamówienie –złożone przez Zamawiającego w formie określonej w OWS oświadczenie stanowiące akceptację przyjęcia Oferty złożonej przez Sprzedającego.
2. POSTANOWIENIA OGÓLNE
2.1. Postanowienia niniejszych OWS stanowią integralną część Umowy zawieranej pomiędzy BM, jako Sprzedającym, a Zamawiającym, jako Zamawiającym, w trybie wskazanym w niniejszych Ogólnych Warunkach Sprzedaży.
2.2. OWS mają zastosowanie wyłącznie w obrocie profesjonalnym. Do Umów zawieranych przez BM z osobami fizycznymi, które nabywają Urządzenie w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową, niniejszych OWS nie stosuje się.
2.3. Niniejsze OWS wraz z Zamówieniem i załącznikami do Zamówienia w całości regulują prawa i obowiązki Stron. W przypadku, gdy Zamówienie zostało sporządzone na podstawie Oferty przedłożonej przez Sprzedającego, Oferta stanowi integralną część Umowy.
2.4. W przypadku sprzeczności lub rozbieżności między niniejszymi OWS, a Ofertą lub Zamówieniem, Strony ustalają następującą hierarchię dokumentów poczynając od najważniejszego:
2.4.1. Zamówienia, pod warunkiem dokonania przez Sprzedającego Potwierdzenia Przyjęcia Zamówienia,
2.4.2. Oferta,
2.4.3. OWS.
2.5. Z zastrzeżenie pkt. 2.4. powyżej, niniejsze OWS mają pierwszeństwo przed wszelkimi dokumentami, w tym przed wszelkimi dokumentami przedłożonymi przez Zamawiającego, również w przypadku, gdy z ich postanowień wynika, co innego.
2.6. Sprzedający oświadcza, że posiada status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1790 ze zm.).
2.7. Strony obowiązują OWS w brzmieniu obowiązującym w dniu zawarcia Umowy.
2.8. OWS dostępne są w serwisie internetowym Sprzedającego: www.eneria.pl.
3. ZAWARCIE UMOWY
3.1. Umowa zostaje zawarta na podstawie złożonej przez Sprzedającego Oferty, złożenia Zamówienia przez Zamawiającego oraz potwierdzenia przyjęcia Zamówienia przez Sprzedającego w trybie wskazanym poniżej.
Przedstawienie Oferty
3.2. Sprzedający uprawniony jest do złożenia Oferty sprzedaży Urządzenia wskazanego przez Zamawiającego. Oferta zostanie przekazana przez Sprzedającego w formie pisemnej lub dokumentowej (w tym za pośrednictwem wiadomości e-mail). Oferta zostanie złożona Zamawiającemu przez osobę uprawnioną przez Sprzedającego.
3.3. Wszelkie ustalenia Sprzedającego i Zamawiającego mające miejsce przed wysłaniem Oferty nie są wiążące dla Stron, o ile wprost nie zostały wskazane w Ofercie. Przedstawione Zamawiającemu przed złożeniem Oferty przez Sprzedającego informacje handlowe dotyczące poszczególnych produktów, w tym w szczególności ich ceny, jak również wszelkie informacje zawarte w folderach, katalogach, reklamach, ulotkach nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i powinny być poczytywane za zaproszenie do składania ofert (art. 71 k.c.).
Złożenie Zamówienia
3.4. Zamawiający, w terminie wskazanym przez Sprzedającego, uprawniony jest do przyjęcia Oferty, co zostanie potwierdzone złożonym przez Zamawiającego Zamówieniem.
3.5. Zamówienie, z zastrzeżeniem pkt. 3.6. poniżej, zostanie złożone na formularzu Zamówienia, według wzoru przekazanego przez Sprzedającego lub poprzez podpisanie przez Zamawiającego Oferty lub jej zatwierdzenie w formie dokumentowej.
3.6. Zamówienie zostanie złożone w formie pisemnej lub dokumentowej.
3.7. Sprzedający uprawniony jest do wyrażenia zgody na złożenie Zamówienia bez zastosowania formularza wskazanego w pkt. 3.5. powyżej. Zgoda Sprzedającego, o której mowa w zdaniu poprzednim zostanie wyrażona w formie pisemnej, dokumentowej lub w sposób dorozumiany, tj. poprzez akceptację Zamówienia przesłanego przez Zamawiającego bez zastrzeżeń w formie pisemnej lub dokumentowej.
3.8. W przypadku, o którym mowa w pkt. 3.7. powyżej, Zamówienie złożone przez Zamawiającego obligatoryjnie będzie zawierało: numer i datę Oferty, która na podstawie Zamówienia jest akceptowana, oznaczenie Zamawiającego, oznaczenie Sprzedającego, wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania Zamawiającego w związku z wykonaniem Umowy, datę podpisania Zamówienia, Miejsce Dostawy Urządzenia, adres e-mail do wysyłania faktur. W przypadku, gdy Zamówienie nie będzie spełniało wymogów określonych w zdaniu poprzednim, w szczególności nie będzie wskazywało numeru i daty Oferty, która na podstawie Zamówienia jest akceptowana, Sprzedający wezwie Zamawiającego do uzupełniania Zamówienia, pod rygorem jego nieważności. Uzupełnienie Zamówienia nastąpi w formie pisemnej lub dokumentowej.
3.9. Zamówienie może wskazywać odmienne parametry Umowy niż wskazane w Ofercie, pod warunkiem uprzedniego potwierdzenia tych warunków ze Sprzedającym. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, obowiązywanie zmodyfikowanych Zamówieniem warunków Umowy uzależnione jest od potwierdzenia Zamówienia przez Sprzedającego bez zastrzeżeń.
3.10. Wraz z ze złożeniem Zamówienia, Zamawiający akceptuje w całości niniejsze OWS.
3.11. Składając Zamówienie Zamawiający oświadcza, że osoba składająca w imieniu Zamawiającego Zamówienie umocowana jest do zawarcia w imieniu Zamawiającego Umowy. W przypadku, gdy Umowa zawierana jest przez pełnomocnika Zamawiającego, Zamawiający zobowiązany jest do przedłożenia skanu pełnomocnictwa Sprzedającemu.
Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia
3.12. Sprzedający niezwłocznie po złożeniu prawidłowego Zamówienia, potwierdzi pisemnie lub za pośrednictwem wiadomości e-mail jego przyjęcie (Potwierdzenie Przyjęcia Zamówienia).
3.13. Z dniem dokonania przez Sprzedającego potwierdzenia, o którym mowa w pkt. 3.12 powyżej, dochodzi do zawarcia Umowy.
3.14. Brak wysłania potwierdzenia przyjęcia Zamówienia w terminie 14 dni od dnia złożenia Zamówienia jest równoznaczne z brakiem zgody na zawarcie Umowy. Strony uprawnione są do ustalenia odmiennego terminu na potwierdzenie przez Sprzedającego przyjęcia Zamówienia.
3.15. W przypadku, o którym mowa w pkt. 3.14 Sprzedający zwolniony jest z jakiejkolwiek odpowiedzialności wobec Zamawiającego z tytułu odwołania Oferty.
3.16. Sprzedający zobowiązany jest do realizacji na rzecz Zamawiającego wyłącznie czynności wprost wskazanych w Ofercie i Zamówieniu.
Zmiana warunków Oferty lub Zamówienia
3.17. W przypadku, w którym:
3.17.1. po złożeniu Oferty, a przed złożeniem Zamówienia Strony ustalą odmienne od wskazanych w Ofercie warunków Umowy, Sprzedający przekaże Zamawiającemu zaktualizowaną Ofertę będącą podstawą do złożenia Zamówienia,
3.17.2. po złożeniu Zamówienia, a przed Potwierdzeniem Przyjęcia Zamówienia Strony ustalą odmienne od wskazanych w Ofercie i/lub Zamówieniu warunki Umowy, w zależności od ustaleń Stron – Zamawiający złoży zaktualizowane Zamówienie lub nowe ustalenia zostaną wskazane w Potwierdzeniu Przyjęcia Zamówienia wysłanym przez Sprzedającego.
4. WYNAGRODZENIE I WARUNKI PŁATNOŚCI
4.1. Warunki płatności Wynagrodzenia z tytułu wykonania Umowy, w tym zasady i termin płatności, zostaną wskazane każdorazowo w Ofercie i potwierdzone w Zamówieniu.
4.2. Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktury VAT wystawionej przez Sprzedającego na rachunek bankowy wskazany na fakturze VAT w terminie wskazanym w Ofercie, a potwierdzonym na fakturze VAT. Termin płatności wynagrodzenia wynosi 30 dni od dnia otrzymania faktury przez Zamawiającego, o ile inny termin nie wynika z Oferty lub faktury wystawionej przez Sprzedającego. W przypadku, gdy Oferta nie wskazuje terminu płatności, Strony potwierdzą ten termin w Zamówieniu lub Potwierdzeniu Przyjęcia Zamówienia.
4.3. Wynagrodzenie może zostać określone jako kwota brutto lub netto, jak również może być wyrażone w złotych polskich (dalej: „PLN”) lub euro (dalej: „EUR”).
4.4. Wynagrodzenie zostanie powiększone odpowiednio o wartość podatku VAT obowiązującego w dniu wystawienia faktury VAT na poniższych zasadach:
4.4.1. jeżeli Wynagrodzenie określono w EUR, a zapłata ma nastąpić w PLN, Wynagrodzenie zostanie przeliczone na PLN, według kursu sprzedaży walut Narodowego Banku Polskiego z dnia wystawienia faktury VAT, chyba że Strony ustalą inaczej. Cena przeliczona zgodnie z postanowieniami zdania poprzedniego, zostanie następnie powiększona o należną stawkę podatku VAT, z dnia wystawienia faktury VAT,
4.4.2. jeżeli Wynagrodzenie określono w EUR i zapłata ma nastąpić również w EUR, kwota Wynagrodzenia netto określona w EUR zostanie powiększona o odpowiednią stawkę podatku VAT wyrażoną w EUR, która zostanie przeliczona na PLN, według średniego kursu walut Narodowego Banku Polskiego z dnia roboczego poprzedzającego wystawienie odpowiedniej faktury VAT,
4.4.3. jeżeli Wynagrodzenie netto określono w PLN i zapłata ma nastąpić również w PLN, Wynagrodzenie netto w PLN zostanie powiększone o odpowiednią stawkę podatku VAT, obowiązującą w dniu wystawienie odpowiedniej faktury VAT.
4.5. Za datę zapłaty przyjmuje się datę uznania rachunku bankowego Sprzedającego.
4.6. W przypadku opóźnienia w płatnościach po stronie Zamawiającego, Sprzedający uprawniony jest do naliczania odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych, jak również kosztów dochodzenia należności w wysokości przewidzianej przez obowiązujące przepisy prawa.
4.7. Zamawiający oświadcza, że zezwala na wystawianie przez Sprzedającego w formie elektronicznej faktur VAT, duplikatów tych faktur, a także korekt za pośrednictwem komunikacji elektronicznej w formacie PDF na adres e-mail wskazany w Zamówieniu. Zmiana adresu e-mail przeznaczonego do otrzymywania faktur elektronicznych wymaga powiadomienia Sprzedającego w formie pisemnej lub dokumentowej, a także równocześnie za pomocą e-mail na adres: faktury@eneria.pl W przypadku, gdy przeszkody techniczne lub formalne uniemożliwią przesłanie faktury VAT drogą elektroniczną, Zamawiający zobowiązuje się przyjąć fakturę w formie papierowej.
4.8. Do czasu dokonania zapłaty pełnej kwoty Wynagrodzenia, Urządzenie będące przedmiotem Umowy stanowi własność Sprzedającego, a Sprzedający ma prawo do inspekcji miejsca posadowienia Urządzenia. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, Zamawiający zobowiązany jest do każdorazowego udostępnienia Sprzedającemu Urządzenia celem przeprowadzenia inspekcji.
4.9. W przypadku braku płatności Wynagrodzenia w terminie wynikającym z Umowy Sprzedający ma prawo do wyłączenia, unieruchomienia lub demontażu Urządzenia według własnego uznania. Ponowne włączenie, uruchomienie lub montażu urządzeń rozpocznie się w ustalonym przez Strony terminie, nie wcześniej jednak niż pierwszego Dnia Roboczego następującego po dniu zaksięgowania Wynagrodzenia na właściwym rachunku bankowym Sprzedającego.
4.10. Zamawiający nie jest uprawniony do jednostronnego potrącenia jakichkolwiek wierzytelności Zamawiającego wobec Sprzedającego.
5. WYDANIE URZĄDZENIA
5.1. Urządzenie zostanie wydane Zamawiającemu pod warunkiem zaksięgowania na rachunku bankowym Sprzedającego pełnej kwoty Wynagrodzenia, chyba że co innego wynika z ustaleń Stron potwierdzonych Ofertą i Zamówieniem.
5.2. Urządzenie zostanie wydane Zamawiającemu w jednym z następujących trybów:
5.2.1. odbiór Urządzenia przez Zamawiającego w lokalizacji wskazanej przez Sprzedającego lub
5.2.2. dostarczenie Urządzenia przez Sprzedającego do Miejsca Dostawy wskazanego przez Zamawiającego w Zamówieniu.
5.3. Sposób wydania Urządzenia Zamawiającemu zostanie wskazany w Ofercie, a potwierdzony w Zamówieniu. Sposób wydania Urządzenia wskazany w Zamówieniu może być zmodyfikowany wyłącznie na skutek zgodnych ustaleń Stron, co zostanie potwierdzone w formie pisemnej lub dokumentowej.
5.4. Termin odbioru Urządzenia zostanie wskazany w Ofercie.
5.5. Wraz z Urządzeniem, Sprzedający wyda Zamawiającemu dokumentację wskazaną w Ofercie, w tym Instrukcję.
Odbiór Urządzenia przez Zamawiającego
5.6. Odbiór Urządzenia przez Zamawiającego następuje pod adresem Sprzedającego wskazanym w Ofercie, z zastrzeżeniem pkt 5.8 i nast. poniżej.
5.7. W przypadku odbioru Urządzenia przez Zamawiającego z magazynu Sprzedającego, Zamawiający co najmniej 3 dni przed planowanym terminem odbioru Urządzenia zobowiązany jest ustalić ze Sprzedającym datę i godzinę planowanego odbioru, z tym zastrzeżeniem, że odbiory realizowane są w Dni Robocze w godzinach 8.00-16.00. Odbiór powinien nastąpić w terminie nie dłuższym niż termin wskazany w pkt. 5.4. powyżej.
Dostawa Urządzenia przez Zamawiającego
5.8. Oferta i Zamówienie mogą wskazywać na obowiązek Sprzedającego dostawy Urządzenia do Miejsca Dostawy wskazanego w Zamówieniu, pod warunkiem, że adres ten znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5.9. W przypadku, o którym mowa w pkt. 5.8 powyżej Strony zgodnie ustalą termin dostawy Urządzenia oraz Stronę, którą obciąża obowiązek rozładunku. W przypadku braku wskazania Strony realizującej rozładunek, przyjmuje się, że obowiązek rozładunku obciąża Zamawiającego.
5.10. Realizując dostawę, o której mowa w pkt. 5.8 Sprzedający uprawniony jest do korzystania według własnego uznania z zasobów własnych lub podmiotów trzecich.
5.11. W przypadku zapewnienia przewozu Urządzenia przez Zamawiającego, Zamawiający zwróci Sprzedającemu koszty (w tym kwotę nałożonej kary pieniężnej) wywołane wydaniem przez organy administracji publicznej decyzji o nałożeniu jakiejkolwiek kary pieniężnej na Sprzedającego z powodu przewozu Urządzenia za pomocą zapewnionego przez Zamawiającego transportu w sposób ponadnormatywny) i będzie współdziałał ze Sprzedającym w celu wyjaśnienia przed organem okoliczności sprawy.
5.12. Jeżeli Urządzenie jest dostarczane w częściach i montowane u Zamawiającego, Zamawiający zabezpiecza odpowiednie miejsce przechowania części oraz przejmuje odpowiedzialność za przypadkową utratę lub uszkodzenie części w czasie składowania od momentu wydania ich Zamawiającemu w przechowanie na podstawie odpowiedniego protokołu, na co Zamawiający wyraża zgodę. Przekazanie części w przechowanie będzie potwierdzane odrębnym protokołem wydania poszczególnych części Urządzenia. Kompletna dostawa Urządzenia zostanie potwierdzona Protokołem Odbioru na zasadach wskazanych poniżej.
5.13. Zamawiający, w przypadku, o którym mowa w pkt. 5.12 powyżej, nie jest uprawniony do usuwania oznaczeń (tabliczek znamionowych, firmowych) Urządzenia przed zapłatą pełnego Wynagrodzenia.
5.14. W przypadku, gdy wynika to z Oferty, Sprzedający dokona Instalacji Urządzenia w Miejscu Dostawy w dniu realizacji dostawy. W przypadku, w którym wykonanie Instalacji w terminie wskazanym w zdaniu poprzednim nie jest możliwe z powodu okoliczności pozostających po stronie Zamawiającego, Sprzedający zwolniony jest z obowiązku Instalacji, chyba że co innego wynika ze zgodnych ustaleń Stron potwierdzonych w formie pisemnej lub dokumentowej. O ile Oferta nie stanowi inaczej, Zamawiający zapewni paliwa niezbędnego do wykonania Instalacji.
Zastrzeżenie własności
5.15. Zamawiający staje się właścicielem Urządzenia z dniem zapłaty pełnej wysokości Wynagrodzenia.
5.16. W czasie obowiązywania zastrzeżenia własności, tj. do momentu zapłaty pełnej wysokości Wynagrodzenia, Zamawiający:
5.16.1. może używać Urządzenia w zakresie działalności własnego przedsiębiorstwa, ale ponosi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia Urządzenia od chwili jego wydania przez Sprzedającego na podstawie Protokołu Odbioru do momentu przeniesienia własności Urządzenia na Zamawiającego,
5.16.2. nie może rozporządzać Urządzeniem objętym zastrzeżeniem własności, ani obciążać Urządzenia w żaden sposób i na jakiejkolwiek podstawie.
5.17. Jeżeli zaktualizuje się uprawnienie Sprzedającego do żądania zwrotu Urządzenia objętego zastrzeżeniem własności, w szczególności nie zostanie dokonana zapłata Wynagrodzenia, Zamawiający na żądanie Sprzedającego obowiązany jest do zwrotu Urządzenia w stanie niepogorszonym w stosunku do stanu w jakim znajdowało się w chwili wydania Urządzenia Zamawiającemu na podstawie Protokołu Odbioru. Zamawiający może zostać obciążony przez Sprzedającego kosztami używania Urządzenia oraz ponosi odpowiedzialność za szkody na Urządzeniu.
Protokół Odbioru
5.18. Podstawą wydania Urządzenia Zamawiającemu jest Protokół Odbioru podpisany przez Strony. Strony zobowiązane są do podpisania Protokołu Odbioru z chwilą faktycznego wydania Urządzenia Zamawiającemu.
5.19. Wraz z podpisaniem Protokołu Odbioru Zamawiającemu zostanie wydana dokumentacja Urządzenia wskazana w Ofercie.
5.20. Podpisując Protokół Odbioru Zamawiający oświadcza, że została mu przedstawiona dokumentacja Urządzenia oraz że zapoznał się ze specyfikacją i stanem technicznym Urządzenia oraz, że nie zgłasza do nich żadnych zastrzeżeń.
5.21. Odbiór Urządzenia przez Zamawiającego następuje za pośrednictwem osoby umocowanej przez Zamawiającego do odbioru Urządzenia i podpisania Protokołu Odbioru. Domniemywa się, że osoba dokonująca odbioru jest prawidłowo umocowana do dokonania ww. czynności i posiada stosowne pełnomocnictwo, które to obowiązana jest przedłożyć każdorazowo na żądanie BM. Niezależnie od powyższego Sprzedający ma prawo odmówić wydania Urządzenia i podpisania Protokołu Odbioru do momentu przedłożenia pełnej dokumentacji potwierdzającej umocowanie reprezentanta Zamawiającego do odbioru Urządzenia. Wszelkie koszty związane z uchybieniem obowiązkowi, o którym mowa w zdaniu poprzednim, jak również koszty związane z brakiem odbioru Urządzenia przez Zamawiającego w ustalonym przez Strony terminie, obciążają Zamawiającego.
5.22. Brak wydania Urządzenia w terminie z powodu okoliczności, o których mowa w pkt. 5.21. powyżej nie stanowi nieprawidłowego wykonania Umowy przez Sprzedającego.
5.23. Sprzedający oświadcza, iż Urządzenie na dzień podpisania Protokołu Odbioru będzie wolne od jakichkolwiek wad fizycznych i prawnych.
Szkolenie
5.24. Wraz z wydaniem Urządzenia, Sprzedający, o ile zostało to wskazane wprost w Ofercie w ramach Wynagrodzenia wskazanego w Ofercie, przeprowadzi Szkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego z podstawowych funkcjonalności i zasad działania Urządzenia. Zamawiający uprawniony jest do rezygnacji ze Szkolenia w każdym momencie w dowolnej formie.
5.25. Zakres Szkolenia każdorazowo określany jest przez Sprzedającego. Zamawiający przyjmuje do wiadomości, że Szkolenie ma wyłącznie charakter instruktażowy, zaś jego przeprowadzenie nie wpływa w jakikolwiek sposób na zakres odpowiedzialności Sprzedającego z tytułu Umowy.
6. TELEMETRIA
6.1. Urządzenia będące przedmiotem Umowy mogą być wyposażone w moduł ProductLink, umożliwiający świadczenie przez Sprzedającego na rzecz Zamawiającego usługi telemetrycznej, która to usługa może być świadczona na podstawie odrębnej umowy zawartej przez Sprzedającego i Zamawiającego.
7. GWARANCJA I RĘKOJMIA
7.1. Sprzedający ponosi odpowiedzialność z tytułu gwarancji jakości, na zasadach wskazanych w OWS, chyba, że co innego wynika z Karty Gwarancyjnej, która może być przekazana Zamawiającemu wraz z wydaniem Urządzenia. W przypadku wydania Karty Gwarancyjnej, staje się ona częścią Umowy. W przypadku sprzeczności między Umową, a Kartą Gwarancyjną, pierwszeństwo mają postanowienia Karty Gwarancyjnej.
7.2. Odpowiedzialność gwarancyjna Sprzedającego, o której mowa w niniejszym pkt. 7 obejmuje okres wskazany w Ofercie, chyba że co innego wynika z Karty Gwarancyjnej.
7.3. Gwarancja jakości rozpoczyna swój bieg z dniem podpisania Protokołu Odbioru.
7.4. Sprzedający zastrzega, że okres trwania gwarancji jakości może różnić się w zależności od tego, czy Urządzenie będzie pracowało w trybie ciągłym, czy też w trybie awaryjnym, co zostanie zadeklarowane przez Zamawiającego.
7.5. W ramach udzielonej gwarancji jakości Sprzedający ponosi odpowiedzialność za wady Urządzenia, które istniały w momencie podpisania Protokołu Odbioru lub powstały po podpisaniu Protokołu Odbioru w okresie obowiązywania Okresu Gwarancji lecz wynikały z przyczyn tkwiących w Urządzeniu w momencie podpisania Protokołu Odbioru.
7.6. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności z tytułu gwarancji jakości w przypadku, gdy wady lub usterki Urządzenia powstały z następujących przyczyn:
7.6.1. nieprawidłowości wynikających z kalibracji, regulacji lub programowania Urządzenia,
7.6.2. części Urządzenia zostały zastąpione przez Zamawiającego częściami z innych źródeł lub zmodyfikowane przez Zamawiającego bez zgody Sprzedającego,
7.6.3. zaniedbania lub niewłaściwego użytkowania Urządzenia przez Zamawiającego, w tym w sposób sprzeczny z Instrukcją, dokumentacją techniczną czy też dokumentacją techniczno – ruchową lub zaleceniami producenta lub Sprzedającego,
7.6.4. zdarzeń losowych, w tym aktów wandalizmu lub zdarzeń Siły Wyższej,
7.6.5. normalnego zużycia, zaniedbania, braku nadzoru lub konserwacji, a także użytkowania w warunkach niezgodnych z zaleceniami producenta lub Sprzedającego,
7.6.6. braku zgody Zamawiającego na wymianę niektórych części zamiennych pomimo zaleceń Sprzedającego lub wykonanych samodzielnie przez Zamawiającego usługi serwisowej wbrew zaleceniom producenta lub Sprzedającego,
7.6.7. zmiany lub przeróbki Urządzenia dokonanej przez Zamawiającego.
7.7. Warunkiem zachowania gwarancji jakości jest terminowe wykonywanie przeglądów serwisowych, zgodnie z wymogami producenta Urządzenia.
7.8. Strony wyłączają odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi za wady.
7.9. Podjęcie przez Sprzedającego działań w związku z realizacją uprawnień Zamawiającego z tytułu gwarancji, w szczególności usunięcie, naprawa lub wymiana, nie skutkują przedłużeniem okresu gwarancyjnego dla Urządzenia, części zamiennej lub materiału eksploatacyjnego.
Realizacja uprawnień z gwarancji
7.10. W przypadku zidentyfikowania przez Zamawiającego jakichkolwiek wad Urządzenia, Zamawiający zobowiązany jest niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 7 Dni Roboczych od dnia zidentyfikowania wady, poinformować o tym fakcie Sprzedającego pod rygorem utraty praw z gwarancji. Zamawiający przyjmuje do wiadomości, że dalsze użytkowanie Urządzenia po wykryciu wady, w zależności od kategorii i wagi zaistniałej wady, może powodować powstawanie dalszych uszkodzeń Urządzenia, za które Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności gwarancyjnej.
7.11. Sprzedający w terminie nie dłuższym niż 30 Dni Roboczych od dnia otrzymania informacji, o której mowa w pkt. 7.10. powyżej, zobowiązany jest do zbadania usterki Urządzenia i poinformowania o wynikach badania Zamawiającego. W przypadku, gdy zgodnie z wiedzą Sprzedającego dokonanie badania wymagałoby specjalistycznej wiedzy, w szczególności przeprowadzenia dodatkowych badań czy ekspertyz, termin, o którym mowa w niniejszym pkt. 7.11. zostanie wydłużony odpowiednio o czas niezbędny do przeprowadzania badań lub ekspertyz i sporządzenia z nich wniosków. W przypadku wątpliwości, czy dana wada podlega gwarancji, wiążące jest stanowisko autoryzowanego serwisu BM lub w przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, innego eksperta wskazanego przez Sprzedającego.
7.12. Zamawiający zobowiązany jest do współpracy ze Sprzedającym celem realizacji uprawnień wynikających z gwarancji, w szczególności w celu realizacji obowiązku zbadania charakteru i przyczyny wad zaistniałych w Urządzeniu, w szczególności Zamawiający zobowiązuje się do udostępnienia Urządzenia, w którym wystąpiła wada, czystego i w stanie umożliwiającym wykonanie obowiązków wynikających z gwarancji.
7.13. W ramach gwarancji jakości, Sprzedający, według własnego uznania uprawniony jest do:
7.13.1. usunięcia wady poprzez naprawę Urządzenia lub jego elementów,
7.13.2. wymiany wadliwego Urządzenia lub jego elementów na nowe, na zasadach ustalonych z Zamawiającym.
7.14. Sprzedający niezwłocznie, w terminie uzgodnionym z Zamawiającym, przystąpi do czynności mających na celu usunięcie lub naprawę wady. Sprzedający dokona usunięcia lub naprawy wady niezwłocznie, informując Zamawiającego o przewidywanym terminie dokonania usunięcia lub naprawy wady.
7.15. W przypadku, gdy na skutek badania, o którym mowa w pkt. 7.11. wskazano, że powstała wada nie jest objęta gwarancją jakości Sprzedającego z uwagi na niespełnienie przesłanek wskazanych w niniejszych OWS, Sprzedający poinformuje o tym fakcie Zamawiającego. W takiej sytuacji, Strony uprawnione są do ustalenia zasad odpłatnej naprawy lub usunięcia wad na podstawie odrębnej umowy.
7.16. Gwarancja jakości nie pokrywa kosztów związanych z transportem, demontażem, montażem Urządzenia lub jego części w związku z realizacją praw i obowiązków wynikających z gwarancji. Tego typu kosztami zawsze obciążany jest Zamawiający. Gwarancja jakości nie obejmuje również kosztów dojazdu mechanika w przypadku naprawy w terenie.
7.17. Unieruchomienie Urządzenia, opóźnienie naprawy lub wymiany, koszty transportu, koszty demontażu i ponownego montażu, dodatkowe szkody wyrządzone w instalacjach, nie mogą być podstawą do żądania przez Zamawiającego od BM odszkodowania oraz do wypłaty przez Sprzedającego odszkodowania na rzecz Zamawiającego.
7.18. Wszystkie części Urządzenia zdemontowane w związku z realizacją obowiązków wynikających z gwarancji jakości celem wymiany, z chwilą ich demontażu stają się własnością Sprzedającego.
7.19. Odpowiedzialność gwarancyjna, o której mowa w niniejszym pkt. 7 OWS obejmuje Urządzenia znajdujące się faktycznie na terytorium Polski. W przypadku Urządzeń znajdujących się poza terytorium Polski, Klienta obowiązuje wyłącznie gwarancja producenta, która może być realizowana przez odpowiedniego miejscowo przedstawiciela producenta.
8. ODPOWIEDZIALNOŚĆ UMOWNA
8.1. Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy jest oparta na winie. Sprzedający nie ponosi winy, a tym samym nie ponosi odpowiedzialności, w przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpiło z przyczyn niezawinionych przez Sprzedającego, w szczególności Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonie Umowy nastąpiło na skutek:
8.1.1. wszelkiego rodzaju zarządzeń władz, zarówno krajowych jak i zagranicznych uniemożliwiających lub utrudniających (w tym opóźniających) Sprzedającemu wykonanie zobowiązań umownych, takimi jak ograniczenia importowe lub eksportowe, zakazy lub ograniczenia w przekraczaniu granic lub ruchu pojazdów oraz transporcie towarów, obowiązkowe kwarantanny,
8.1.2. braku możliwości lub utrudnieniami (w tym opóźnieniami) w ruchu pojazdów lub osób będących wynikiem epidemii (pandemii) lub stanu zagrożenia epidemii (pandemii), w szczególności w związku z zarządzeniami władz wydanymi w związku z epidemii (pandemii) lub stanem zagrożenia epidemii (pandemii),
8.1.3. braku możliwości lub utrudnieniami (w tym opóźnieniami) w zakupie lub produkcji maszyn, urządzeń, narzędzi, części zamiennych, materiałów, materiałów eksploatacyjnych, surowców, będących wynikiem epidemii (pandemii) lub stanu zagrożenia epidemiologicznego (pandemicznego), w szczególności w związku z zarządzeniami władz wydanymi w związku z epidemią (pandemią) lub stanem zagrożenia epidemiologicznego (pandemicznego),w tym w związku z zarządzeniami dotyczącymi zamknięcia fabryk lub zakładów produkcyjnych lub ograniczenia ich produkcji,
8.1.4. braku możliwości lub ograniczeniami (w tym opóźnieniami) w możliwości przemieszczenia się ludzi, w tym osób wykonujących na rzecz Sprzedającego pracę lub usługi związane z wykonaniem umowy, powstrzymaniem się od pracy przez pracowników lub osoby świadczące usługi na rzecz Sprzedającego, które będzie spowodowane obawą o życie lub zdrowie pracowników, usługodawców lub ich rodzin w związku z epidemii (pandemii) lub stanem zagrożenia epidemii (pandemii),
8.1.5. okoliczności stanowiących Siłę Wyższą.
8.2. W przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania nastąpi z przyczyn niezawinionych przez Sprzedającego, Zamawiającemu nie przysługują w stosunku do Sprzedającego roszczenia odszkodowawcze, jak również Zamawiający nie jest uprawniony do skorzystania ze środków prawnych przewidzianych na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy przez Sprzedającego.
8.3. Powyższe zasady i ograniczenia odpowiedzialności dotyczą wszystkich zobowiązań Sprzedającego przewidzianych w niniejszych OWS, Ofercie, Zamówieniu i innych dokumentach składających się na Umowę, do której stosuje się niniejsze OWS.
8.4. Całkowita odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, a także odpowiedzialność deliktowa, w odniesieniu do jednego i wszystkich zdarzeń, jest ograniczona łącznie do wysokości Wynagrodzenia wskazanego w Umowie. W każdym przypadku, Sprzedający odpowiada wyłącznie za szkody rzeczywiste, z wyłączeniem utraconych korzyści i szkód następczych.
8.5. Ograniczenia odpowiedzialności, o których mowa w niniejszym pkt. 8 dotyczą zarówno szkód wyrządzonych bezpośrednio przez Sprzedającego, jak i szkód wyrządzonych przez osoby trzecie, za które Sprzedający ponosi odpowiedzialność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
8.6. Zamawiający ponosi odpowiedzialność za Urządzenie w zakresie wskazanym w OWS od chwili podpisania Protokołu Odbioru.
9. NIEWYKONANIE LUB NIENALEŻYTE WYKONANIE UMOWY
Opóźnienie w zapłacie Wynagrodzenia
9.1. W przypadku niedokonania przez Zamawiającego terminowej zapłaty Wynagrodzenia, Sprzedający ma prawo wezwać Zamawiającego do dokonania zapłaty wyznaczając nowy termin, nie krótszy jednak niż 5 Dni Roboczych. W przypadku nieuregulowania płatności w wyznaczonym nowym terminie Sprzedający ma prawo w szczególności do wstrzymania się z wykonaniem Umowy lub odstąpienia od Umowy z winy Zamawiającego, ze skutkiem na dzień doręczenia Zamawiającemu oświadczenia o odstąpieniu.
Brak odbioru Urządzenia przez Zamawiającego
9.2. Niezależnie od uprawnienia do odstąpienia od Umowy na zasadach wskazanych w pkt. 9.1 powyżej, w przypadku opóźnienia w odbiorze Urządzenia przekraczającego 10 (dziesięciu) dni, Sprzedający w terminie 30 (trzydziestu) dni od upływu terminu odbioru Urządzenia uprawniony jest do odstąpienia od Umowy poprzez złożenie w formie pisemnej lub dokumentowej oświadczenia o odstąpieniu do Umowy. Oświadczenie o odstąpieniu od Umowy wywołuje skutek prawny z chwilą doręczenia Zamawiającemu. Z prawa odstąpienia od umowy na podstawie pkt. 9.1 i 9.2 Sprzedający może skorzystać przez cały okres obowiązywania Umowy.
Siła Wyższa
9.3. Żadna ze Stron nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy, jak również za szkodę wyrządzoną wskutek zdarzenia Siły Wyższej.
9.4. W przypadku zaistnienia okoliczności stanowiących Siłę Wyższą, Strona powołująca się na wystąpienie zdarzenia Siły Wyższej niezwłocznie zawiadomi drugą Stronę na piśmie o tym zdarzeniu z podaniem jego opisu, podstaw wystąpienia, konsekwencji i przewidywanego czasu trwania.
9.5. Zaistnienie zdarzenia Siły Wyższej zwalnia Stronę z jej obowiązków przez czas trwania Siły Wyższej oraz przez okres niezbędny do wyeliminowania jej konsekwencji, pod warunkiem realizacji obowiązków, o których mowa w pkt 9.4. powyżej.
9.6. Strona niemogąca wykonać swoich obowiązków wskutek zaistnienia zdarzenia Siły Wyższej dołoży wszelkich starań w celu wyeliminowania, a jeśli to nie jest możliwe zminimalizowania konsekwencji takiego zdarzenia.
10. OCHRONA ŚRODOWISKA
10.1. Sprzedający oświadcza, że dochowuje niezbędnej staranności w zakresie dążenia do zapewnienia przestrzegania wszelkich obowiązujących norm dotyczących ochrony środowiska.
10.2. Sprzedający oświadcza, że spełnia obowiązki ustawowe w zakresie ochrony środowiska odnoszące się do prowadzonej działalności.
10.3. Sprzedający oświadcza, że został wpisany do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO) pod numerem 000013790, a treść wpisu jest aktualna i zgodna ze stanem faktycznym.
11. ODSTĄPIENIE OD UMOWY
11.1. Poza przypadkami określonymi w pkt 91 i 9.2 powyżej oraz wynikającymi z przepisów prawa, Sprzedającemu przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy w terminie 90 (dziewięćdziesięciu) dni od jej zawarcia, w przypadku, w którym:
11.1.1. przed dokonaniem płatności Wynagrodzenia przez Zamawiającego otwarto postępowanie likwidacyjne lub postępowanie restrukturyzacyjne dotyczące Zamawiającego,
11.1.2. brak jest możliwości realizacji przedmiotu Umowy z powodu okoliczności, za które Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności z powodu braku odbioru Urządzenia przez Zamawiającego, możliwości sprzedaży i dostawy Urządzenia w terminie ustalonym w Zamówieniu.
11.2. W przypadku odstąpienia od Umowy z powodu okoliczności, o których mowa w pkt. 11.1.1. – 11.1.2, Sprzedający zdemontuje i przetransportuje wszystkie Urządzenia będące przedmiotem Umowy do swojej siedziby na koszt Zamawiającego, a w przypadku uszkodzenia lub utraty Urządzenia, Zamawiający pokryje wszelkie wynikające z tego faktu koszty.
11.3. Sprzedający uprawniony jest do wykonania prawa odstąpienia, o którym mowa w pkt.11.1. powyżej poprzez przesłanie Zamawiającego oświadczenia o odstąpieniu w formie pisemnej lub skanu złożonego oświadczenia za pośrednictwem wiadomości e-mail.
11.4. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za szkody związane z niedojściem Umowy do skutku lub odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego lub z powodu przyczyn wskazanych w pkt. 11.1. powyżej.
12. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
12.1. W związku z procesem zawarcia i wykonaniem Umowy dochodzi do przekazania danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji poszczególnych Stron drugiej Stronie Umowy.
12.2. Administratorem danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji Zamawiającego w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy jest Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. z siedzibą w Izabelinie-Dziekanówku Modlińska 11, 05-092 Łomianki („Administrator”), z którym kontakt w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych możliwy jest pocztą tradycyjną na w/w adres lub na adres e-mail: aktualizacja.rezygnacja@b-m.pl.
12.3. Dane osobowe przetwarzane są na niniejszych podstawach:
12.3.1. zawarcia i wykonania Umowy (w tym obsługi zapytań, składania Ofert oraz rozpatrywania reklamacji):
12.3.1.1. w odniesieniu do osób fizycznych działających we własnym imieniu (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO, gdyż przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne do zawarcia i wykonania umowy.
12.3.1.2. w odniesieniu do osób reprezentujących podmiot (m.in. reprezentanci, przedstawiciele) oraz wskazanych w umowie do kontaktu (m.in. osoby kontaktowe, koordynatorzy), na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadnionego interesu Administratora, jakim jest zawarcie i wykonanie umowy za pośrednictwem osób wskazanych do reprezentowania podmiotu oraz do kontaktu,
12.3.2. realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa mających zastosowanie do działalności Administratora – na podstawie na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO tj. wypełnienie obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, w tym wynikających z przepisów rachunkowych, podatkowych czy innych regulacji szczególnych,
12.3.3. marketingu własnych produktów i usług również przesyłania informacji handlowych o produktach, usługach, ofertach promocyjnych i wydarzeniach ( na podstawie art. 6 ust. 1 lit a RODO tj. zgody osoby, której dane dotyczą, jeżeli taka zgoda została wyrażona),
12.3.4. badania satysfakcji Zamawiającego – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. prawnie uzasadnionego interesu jakim jest podniesienie jakości świadczonych przez nas usług na skutek przeprowadzonego przez nas badania posprzedażowego,
12.3.5. dochodzenia roszczeń i obrony przed roszczeniami – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. naszego prawnie uzasadnionego interesu jakim jest dochodzenie roszczeń oraz obrona przed nimi,
12.3.6. archiwizacji – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj. naszego prawnie uzasadnionego interesu jakim jest niezbędność przechowywania dowodów prowadzonej przez nas działalności.
12.4. Administrator przetwarza następujące dane osobowe: imię i nazwisko, stanowisko, funkcja, adres e-mail, numer telefonu, adres prowadzonej działalności oraz inne dane identyfikujące stronę Umowy (jeśli będzie to niezbędne do jej zawarcia i realizacji). Dane te zostały pozyskane bezpośrednio odo osób, których dotyczą lub też ze źródeł publicznych (właściwych rejestrów, stron internetowych, itp.) lub podane przez osoby wskazane do kontaktu przy zawieraniu umowy.
12.5. Przewidywanymi odbiorcami danych osobowych są: firmy świadczące dla administratora wsparcie IT, dostawcy usług poczty elektronicznej oraz innych usług IT, przewoźnicy, operatorzy pocztowi/kurierzy, podmioty obsługujące płatności elektroniczne; firmy doradcze, z którymi administrator współpracuje, podmioty wspierające działania marketingowe administratora, podmioty upoważnione do otrzymywania danych osobowych na mocy obowiązujących przepisów prawa, oraz inne podmioty, które wykonują działania na zlecenie administratora lub dostarczają mu usługi/towary niezbędne do prowadzenia działalności, a także spółki z grupy Monnoyeur. Na pewnym etapie może dochodzić do przekazywanie danych osobowych do państw trzecich (poza EOG). Administrator dokonuje tego na podstawie standardowych klauzul umownych (art. 46 ust. 2 RODO) oraz – jeśli jest to wymagane – stosuje dodatkowe gwarancje ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami albo zapewnia inny mechanizm, który jest zgodny z prawem i legalizuje taki transfer do państw trzecich.
12.6. Dane osobowe przetwarzane w związku z zawartą umową będą przechowywane przez czas niezbędny do jej wykonania, nie dłużej jednak niż przez okres niezbędny celem dochodzenia roszczeń z tej umowy (maksymalnie 6 lat od zakończenia współpracy). W celach rachunkowych dane przetwarzane będą w terminie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zdarzenie. Dane osobowe przetwarzane przez nas w celach marketingowych przetwarzane są do momentu cofnięcia zgody na ich przetwarzanie. Dane osobowe w celach archiwizacyjnych przechowywane będą przez okres uzasadniony przepisami prawa.
12.7. Osobom, których w związku z zawarciem Umowy dane przetwarzane są jako dane Administratora przysługuje prawo dostępu do danych osobowych, prawo sprostowania, prawo usunięcia, prawo ograniczenia przetwarzania, prawo przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją podmiotu danych wobec przetwarzania danych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), a także prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (w zakresie w jakim została udzielona), bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Osobie, której dane osobowe są przetwarzane przysługuje prawo skargi do właściwego organu nadzorczego w szczególności w państwie swojego zwykłego pobytu, swojego miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. W Polsce organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
12.8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, niemniej jednak niezbędne do zawarcia lub wykonania Umowy.
12.9. Zamawiający, który udostępnia Sprzedającego dane osobowe osób trzecich w celu zawarcia i wykonania Umowy zobowiązany jest w imieniu BM jako Administratora, w trybie art. 14 RODO zrealizować obowiązki informacyjne, poprzez przekazanie informacji, o których mowa w pkt 13 RODO Na żądanie Sprzedającego, Zamawiający zobowiązany jest wykazać realizację obowiązków, o których mowa w niniejszym pkt. 12.9.
13. ZAWIADOMIENIA
13.1. Sprzedający w Ofercie, zaś Zamawiający w Zamówieniu wyznaczą swoich przedstawicieli na potrzeby realizacji Umowy, wskazując każdorazowo: imię i nazwisko, funkcję, numer telefonu, adres e-mail.
13.2. W celu uchylenia wątpliwości, Strony poprzez zawarcie Umowy, udzielają pełnomocnictwa do działania w związku z wykonaniem Umowy, odpowiednio w imieniu i na rzecz Sprzedającego lub Zamawiającego, osobom które dysponują wskazanymi w Ofercie i Zamówieniu adresami e-mail.
13.3. Strony zapewniają, że wskazany przez nie adresy e-mail są przez nie oficjalnie używane w obrocie gospodarczym i dostęp do nich, w postaci odpowiednio zabezpieczonej, mają jedynie osoby wskazane z imienia i nazwiska jako dysponenci adresu.
13.4. Strony obowiązane są pisemnie zawiadamiać się o każdorazowej zmianie danych przedstawicieli, o których mowa w pkt. 13.1. powyżej.
13.5. Zmiana danych przedstawicieli Stron wskazanych w Zamówieniu nie stanowi zmiany Umowy zawartej na podstawie danego Zamówienia i jest skuteczna z chwilą zawiadomienia drugiej Strony o takiej zmianie.
13.6. W przypadku braku poinformowania przez Stronę o zmianie danych kontaktowych przedstawicieli Stron wskazanych w Zamówieniu, korespondencję wysłaną na dotychczasowy adres uznaje się za skutecznie doręczoną.
13.7. Jeżeli co innego nie wynika z OWS lub Zamówienia, wszelka korespondencja prowadzona przez Strony dla swojej skuteczności wymaga zachowania formy pisemnej lub dokumentowej.
14. POUFNOŚĆ
14.1. Zamawiający zobowiązuje się do zachowania udostępnionych mu przez BM warunków Umowy i tajemnicy przedsiębiorstwa (dalej „Informacje Poufne”) w tajemnicy oraz, że będą one użyte i wykorzystane wyłącznie dla celów związanych z realizacją Umowy i nie zostaną przekazane lub ujawnione jakiejkolwiek osobie trzeciej bez uprzedniej zgody BM wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, z zastrzeżeniem postanowień poniżej. Zobowiązanie do zachowania poufności określone w niniejszym paragrafie trwa przez okres obowiązywania Umowy oraz przez okres 5 lat po jej rozwiązaniu lub wygaśnięciu. Informacje poufne dotyczące BM stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
14.2. Zamawiający zobowiązuje się, że Informacje Poufne zostaną przekazane tylko takim przedstawicielom Zamawiającego, współpracownikom, podwykonawcom, dostawcom i usługodawcom, którzy z uwagi na zakres swych obowiązków zaangażowani będą w wykonanie Umowy i którzy zostaną wyraźnie poinformowani o charakterze Informacji Poufnych oraz o zobowiązaniach Stron wynikających z Umowy dotyczących Informacji Poufnych.
14.3. Zamawiający będzie zwolniony z obowiązku zachowania w poufności Informacji Poufnych w przypadku, jeżeli obowiązek ich ujawnienia wynikać będzie z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. W każdym takim przypadku Zamawiający będzie zobowiązany do:
14.3.1. natychmiastowego poinformowania BM o obowiązku ujawnienia Informacji Poufnych, na rzecz osób, co do których ujawnienie ma nastąpić lub nastąpiło;
14.3.2. ujawnienia tylko takiej części Informacji Poufnych, jaka jest wymaga przez prawo;
14.3.3. podjęcia wszelkich możliwych działań celem zapewnienia, iż ujawnione Informacje Poufne będą traktowane w sposób poufny i wykorzystywane tylko dla celów uzasadnionym celem ujawnienia.
15. NIEPODLEGANIE SANKCJOM
15.1. Zamawiający oświadcza, że zarówno on, jak i żaden z jego podmiotów powiązanych, wspólnik, udziałowiec, akcjonariusz, członek organów, pracownik lub beneficjent rzeczywisty, nie znajduje się na liście osób i podmiotów objętych sankcjami Rzeczypospolitej Polski, Unii Europejskiej, ONZ lub OFAC, w szczególności przyjętymi w związku z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz w związku z agresją wojskową Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
15.2. Ponadto, mając na względzie przepisy Rozporządzenia Rady (UE) Nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, w brzmieniu nadanym Rozporządzeniem Rady (UE) Nr 2022/1904 z dnia 6 października 2022 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 2591, str. 3), Zamawiający oświadcza, że zarówno on, jak i żaden z jego podmiotów powiązanych, wspólnik, udziałowiec, akcjonariusz, członek organów, pracownik lub beneficjent rzeczywisty:
15.2.1. nie jest obywatelem rosyjskim ani osobą fizyczną zamieszkałą w Rosji ani osobą prawną, podmiotem lub organem z siedzibą w Rosji;
15.2.2. nie jest osobą prawną, podmiotem lub organem, do których prawa własności bezpośrednio lub pośrednio w ponad 50 % należą do podmiotu, o którym mowa w pkt 1 powyżej;
15.2.3. nie zajmuje stanowiska w organach zarządzających jakiejkolwiek osoby prawnej, podmiotu lub organu, o których mowa w ust. 1 i 2 powyżej;
15.2.4. nie jest osobą fizyczną ani osobą prawną, podmiotem lub organem działającym w imieniu lub pod kierunkiem podmiotu, o którym mowa w pkt 1 lub 2 powyżej;
15.2.5. a także, że Podwykonawca nie korzysta i nie będzie korzystał z podwykonawców lub dostawców będących podmiotami, o których mowa powyżej, na których zdolności polega się w rozumieniu dyrektyw w sprawie zamówień publicznych, w przypadku gdy przypada na nich ponad 10 % wartości zamówienia.
Zamawiający zobowiązuje się zawiadomić BM o wszelkich zmianach mających wpływ na aktualność niniejszego oświadczenia, w terminie 7 dni od dnia zaistnienia takiej zmiany, pisemnie na adres BM i elektroniczne na adres email eneria@enaria.pl. W przypadku naruszenia przez Zamawiającego powyższego zobowiązania albo w razie, gdy niniejsze oświadczenie okaże się niezgodne ze stanem rzeczywistym, BM uprawniony będzie do wypowiedzenia od Umowy ze skutkiem natychmiastowym z winy Zamawiającego lub odstąpienia od Umowy z winy Zamawiającego, przez cały okres jej obowiązywania.
16. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
16.1. Wszelkie zmiany warunków Umowy wymagają zachowania co najmniej takiej samej formy czynności prawnej w jakiej została zawarta Umowa, tj. formy pisemnej (jeżeli Umowa została zawarta w formie pisemnej) lub formy dokumentowej (jeżeli Umowa została zawarta w formie dokumentowej).
16.2. W sprawach nieuregulowanych Umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
16.3. Do niniejszych OWS, jak również do zawieranych na ich podstawie Umów, stosuje się prawo polskie. Wyłączone jest zastosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowej Sprzedaży Towarów.
16.4. Integralną część Umowy stanowią każdorazowo odpowiednie załączniki wskazane w Zamówieniu, Ofercie i niniejszych OWS.
16.5. W przypadku zaistnienia między Stronami sporu związanego z realizacją Umowy, Strony w pierwszej kolejności podejmą starania celem ugodowego zakończenia sporu. W przypadku braku porozumienia między Stronami w ciągu jednego miesiąca od daty pierwszego doręczenia listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, powiadamiającego o przedmiocie sporu, skierowanego przez jedną ze Stron do drugiej Strony, Strony są uprawnione o dochodzenia swoich roszczeń przed polskimi sądami powszechnymi, przy czym wyłącznie właściwymi są sądy powszechne właściwe ze względu na siedzibę BM.
16.6. Nieważność jednego lub więcej postanowień OWS lub Umowy nie pociąga za sobą nieważności innych ich postanowień. W takim przypadku Strony w dobrej wierze podejmą starania mające na celu zastąpienie nieważnych postanowień postanowieniami możliwie najbardziej oddającymi treść tych poprzednich.