obowiązującej od dnia 1 kwietnia 2025 r.
-
DEFINICJE
-
- BM lub Zamawiający – Bergerat Monnoyeur spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Izabelinie- Dziekanówku, pod adresem: ul. Modlińska 11, Izabelin-Dziekanówek, 05-092 Łomianki, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000021439, NIP: 7780022310, REGON: 0120227940, BDO: 000016832, kapitał zakładowy w wysokości 13 827 250 , 0 0 zł.
- Ogólne Warunki Zamówienia – niniejsze ogólne warunki realizacji Zamówienia.
- Przedmiot Umowy – zakres Usług realizowanych przez Wykonawcę na podstawie Umowy.
- Siła Wyższa – zdarzenie, którego nie można było przewidzieć przy zachowaniu staranności wymaganej w stosunkach profesjonalnych (art. 355 § 2 k.c.), które jest zewnętrzne zarówno w stosunku do Wykonawcy, jak i Zamawiającego i któremu nie mogli się oni przeciwstawić, działając z należytą starannością. Zdarzeniami Siły Wyższej są w szczególności: strajk generalny, wojna lub walki wewnętrzne w kraju Zamawiającego lub Wykonawcy, trzęsienie ziemi, powódź, inne zdarzenia sił przyrody, ograniczenia transportowe i organizacyjne wynikające z wszelkiego rodzaju zarządzeń władz, zarówno krajowych jak i zagranicznych uniemożliwiające lub utrudniające (w tym opóźniające) wykonanie zobowiązań z Umowy, takie jak ograniczenia importowe lub eksportowe, zakazy lub ograniczenia w przekraczaniu granic lub ruchu pojazdów oraz transporcie towarów, obowiązkowe kwarantanny.
- Strona – oznacza odpowiednio Wykonawcę i Zamawiającego.
- Umowa – umowa świadczenia usług przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego zawierana na skutek złożenia przez Zamawiającego Zamówienia.
- Usługa – oznacza usługę świadczoną przez Wykonawcę na rzecz Zamawiającego, a określoną szczegółowo w Zamówieniu.
- Wynagrodzenie – wynagrodzenie przysługujące Wykonawcy z tytułu realizacji Umowy.
- Wykonawca – przedsiębiorca, w myśl ustawy kodeks cywilny, który zawarł z Zamawiającym Umowę.
- Zamówienie –złożone przez Zamawiającego w formie określonej w OWZ oświadczenie stanowiące podstawę zawarcia Umowy.
-
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
- Postanowienia niniejszych OWZ stanowią integralną część Umowy zawieranej przez Zamawiającego z Wykonawcą bez względu na formę i sposób zawarcia takiej Umowy.
- Niniejsze OWZ wraz z Zamówieniem w całości regulują prawa i obowiązki Stron. W przypadku, gdy Zamówienie zostało sporządzone na podstawie Oferty przedłożonej przez Wykonawcę, Oferta stanowi integralną część Umowy.
- W przypadku sprzeczności lub rozbieżności między niniejszymi OWZ, a Ofertą lub Zamówieniem, Strony ustalają następującą hierarchię dokumentów poczynając od najważniejszego:
-
-
- Zamówienie,
- Oferta,
- OWZ.
-
-
- Z zastrzeżeniem pkt. 2.3. powyżej, niniejsze OWZ mają pierwszeństwo przed wszelkimi dokumentami, w tym przed wszelkimi dokumentami przedłożonymi przez Zamawiającego, również w przypadku, gdy z ich postanowień wynika, co innego.
- Zamawiający oświadcza, że posiada status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r. (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 1790 ze zm.).
-
ZAWARCIE UMOWY
-
- Umowa zostaje zawarta w związku ze złożeniem przez Wykonawcę Oferty i przyjęcia jej przez Zamawiającego, co następuje przez złożenie Zamówienia Wykonawcy. Umowa zostaje zawarta z dniem złożenia Zamówienia.
-
WYNAGRODZENIE I WARUNKI PŁATNOŚCI
-
- Warunki Wynagrodzenia z tytułu wykonania Umowy, w tym wysokość, zasady i termin płatności, zostaną wskazane każdorazowo w Zamówieniu.
- Wynagrodzenie, o którym mowa w pkt 4.1. powyżej stanowi całkowite wynagrodzenie ryczałtowe Wykonawcy z tytułu wykonania Przedmiotu Umowy i pokrywa wszelkie należności Wykonawcy za wykonanie wszystkich czynności niezbędnych do kompleksowej realizacji Umowy.
- Wynagrodzenie Wykonawcy nie podlega waloryzacji i nie może być zmienione z tytułu zwiększenia jakichkolwiek kosztów. Jakiekolwiek zmiany w zakresie, opłat skarbowych, cen materiałów i usług, kursów walut i innych stosunków, nie będą miały wpływu na wysokość Wynagrodzenia. Wykonawca potwierdza, że upewnił się co do poprawności i wystarczalności Wynagrodzenia oraz wziął pod uwagę wszelkie czynniki i ograniczenia, jak również, że uzyskał wszelkie informacje dotyczące zagrożeń i ograniczeń mogących mieć wpływ na Wynagrodzenie i oświadcza, że nie wnosi jakichkolwiek zastrzeżeń co do jego wysokości.
- Wynagrodzenie będzie płatne przez Zamawiającego na podstawie faktury VAT wystawionej w terminie i na zasadach wskazanych w Zamówieniu.
- Zamawiający oświadcza, że zezwala na wystawianie przez Wykonawcę w formie elektronicznej faktur VAT, duplikatów tych faktur, a także korekt za pośrednictwem komunikacji elektronicznej w formacie PDF na adres e-mail wskazany w Zamówieniu. Zmiana adresu e-mail przeznaczonego do otrzymywania faktur elektronicznych wymaga powiadomienia Wykonawcy w formie pisemnej lub dokumentowej. W przypadku, gdy przeszkody techniczne lub formalne uniemożliwią przesłanie faktury VAT drogą elektroniczną, Zamawiający zobowiązuje się przyjąć fakturę w formie papierowej.
- W przypadku, gdy w trakcie realizacji Przedmiotu Umowy pojawi się konieczność wykonania robót nieprzewidzianych w Umowie, a będą to roboty konieczne dla kompletnego i prawidłowego zrealizowania Przedmiotu Umowy – robót dodatkowych lub zamiennych, Strony uprawnione są na podstawie odrębnej umowy lub aneksu do Umowy uregulować prawa i obowiązki Stron w związku z ich realizacją, w szczególności zasady realizacji prac i przysługujące z tego tytułu Wykonawcy wynagrodzenie.
-
TERMIN REALIZACJI
-
- Szczegółowy harmonogram wykonania Przedmiotu Umowy zostanie określony w Ofercie lub Zamówieniu.
- Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany (na późniejsze) terminów realizacji Przedmiotu Umowy, w miarę postępu realizacji Umowy.
- Jeżeli terminy realizacji Przedmiotu Umowy określone w pkt. 5.1. powyżej zostaną opóźnione lub stanie się oczywiste, że takie opóźnienie nastąpi, Wykonawca zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Zamawiającego o takim stanie i do podjęcia wszelkich niezbędnych i zaakceptowanych przez Zamawiającego działań dla przyśpieszenia ich tempa.
- Strony ustalają, że w przypadku, gdy na skutek okoliczności pozostających po stronie Zamawiającego, wykonanie Przedmiotu Umowy w terminie wskazanym w harmonogramie nie będzie możliwe, Strony ustalą nowe terminy realizacji na podstawie aneksu do Umowy.
-
WARUNKI REALIZACJI PRZEDMIOTU UMOWY
-
- Wszystkie niezbędne materiały, części, narzędzia i sprzęt potrzebne do wykonania Przedmiotu Umowy zapewnia Wykonawca, o ile Umowa nie stanowi inaczej. Dostarczone materiały będą fabrycznie nowe, bez wad, dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie oraz zgodne z Umową. Do materiałów zostaną dołączone dokumenty wymagane obowiązującymi przepisami, w tym m.in. świadectwa jakości, certyfikaty bezpieczeństwa, deklaracje zgodności, atesty i aprobaty techniczne, karty gwarancyjne, protokoły z prób, badań, opinii, decyzji i pozwoleń, obliczeń, uzgodnień. Wszystkie dokumenty muszą być dostarczone w języku polskim.
- Wykonawca zobowiązany jest do:
-
-
- wykonania Przedmiotu Umowy z należytą starannością, zgodnie z Umową i obowiązującymi przepisami i normami, zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, a także z uwzględnieniem wskazówek i wytycznych Zamawiającego,
- niezwłocznego sygnalizowania Zamawiającemu istotnych problemów, których Wykonawca, mimo dołożenia należytej staranności nie będzie w stanie rozwiązać we własnym zakresie.
-
-
-
- Wykonawca jest wytwórcą wszelkich odpadów powstałych w wyniku realizacji Przedmiotu Umowy i ma obowiązek zagospodarowania ich we własnym zakresie, na własny koszt, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Odpowiedzialność w zakresie utrzymania warunków BHP i p-poż względem personelu Wykonawcy i jego dalszych podwykonawców pozostaje w całości po stronie Wykonawcy.
-
Dokumentacja
-
- Wraz z przekazaniem Przedmiotu Umowy Wykonawca zobowiązany jest przekazać Zamawiającemu wszelkie dokumenty związane z Przedmiotem Umowy, w szczególności dokumentację powykonawczą, deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności użytych materiałów i urządzeń; aprobaty techniczne, certyfikaty, atesty itp., protokoły i zaświadczenia z przeprowadzonych sprawdzeń i badań oraz karty.
Wykonawstwo zastępcze
-
- Jeżeli Wykonawca wykonuje Przedmiot Umowy w sposób niezgodny z Umową (w tym nieterminowo), Wykonawca uprawniony jest do powierzenia wykonania zastępczego całości lub części Przedmiotu Umowy (zarówno wykonywanego wadliwe jak i pozostałego do wykonania) podmiotowi trzeciemu pod warunkiem bezskutecznego pisemnego wezwania Wykonawcy do usunięcia naruszeń.
Podwykonawcy
-
- Wykonawca może korzystać przy realizacji Przedmiotu Umowy z dalszych podwykonawców wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej pisemnej zgody Zamawiającego na zatrudnienie danego podwykonawcy.
- Wykonawca oświadcza, że będzie dokonywał terminowo wymagalnych płatności na rzecz podwykonawców i nie narazi Zamawiającego na odpowiedzialność wynikającą z art. 647(1) ustawy kodeks cywilny. W razie wystąpienia podwykonawcy z wymagalnym roszczeniem o zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane w ramach Przedmiotu Umowy do Zamawiającego, Zamawiający może według własnego uznania zapłacić podwykonawcy bezpośrednio należne wynagrodzenie odpowiednio potrącając uiszczone kwoty z wynagrodzenia Wykonawcy, na co Wykonawca wyraża zgodę. Zamawiający ma prawo wglądu w każdym czasie do dokumentacji finansowej Wykonawcy dotyczącej rozliczeń z podwykonawcami.
Odbiór Przedmiotu Umowy
-
- Wykonawca zgłosi Zamawiającemu gotowość do przystąpienia do odbioru Przedmiotu Umowy odpowiednio w całości lub części po wykonaniu wszystkich czynności, których wykonanie w ramach danego etapu realizacji Przedmiotu Umowy ciąży na Wykonawcy.
- Wykonawca zobowiązuje się do zgłaszania od odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu tj. linii kablowych, przewietrzników i przekopów, kanalizacji kablowej, fundamentów, uziemień itp. z wyprzedzeniem umożliwiających dokonanie ich odbioru. Zakrycie ww. elementów robót może nastąpić wyłącznie po pozytywnym ich odbiorze przez Zamawiającego i spisaniu odbioru robót zanikających lub ulegających zakryciu. W razie naruszenia obowiązków wskazanych w zdaniu poprzednim, Wykonawca zobowiązany będzie – w wyznaczonym przez Wykonawcę terminie – do odkrycia tych robót i wykonania ich na nowo lub ich powtórzenia na własny koszt i ryzyko, bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia z tego tytułu.
- Odbiór Przedmiotu Umowy zostanie potwierdzony protokołem odbioru podpisanym przez Strony.
- W przypadku nieusunięcia wad lub nienależytego usuwania tych wad, Wykonawca może, wedle swego wyboru obniżyć Wynagrodzenie Wykonawcy o wartość wadliwie wykonanych prac lub zlecić wykonanie zastępcze tych prac podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Wykonawcy.
-
GWARANCJA
-
- Wykonawca udziela niniejszym Zamawiającemu gwarancji jakości na okres podany w Zamówieniu od dnia odbioru końcowego Przedmiotu Umowy potwierdzonego protokołem odbioru końcowego.
- W ramach gwarancji jakości Wykonawca gwarantuje, że wykonane w ramach Przedmiotu Umowy roboty, materiały i urządzenia z uwzględnieniem wszystkich układów pomocniczych, są oryginalne, fabrycznie nowe, należytej jakości, sprawne, wolne od jakichkolwiek wad fizycznych, jak również od jakichkolwiek wad prawnych. Zakres udzielonej przez Wykonawcę gwarancji obejmuje również kompletność i zgodność przekazywanej Zamawiającemu przez Wykonawcę w ramach umowy wszelkiej dokumentacji z obowiązującymi przepisami w zakresie formalno-prawnym, w zakresie projektowym i technicznym oraz spełnienie wszystkich wymagań, warunków i zaleceń wynikających z obowiązujących przepisów prawa polskiego, norm, decyzji i zezwoleń dotyczących Przedmiotu Umowy.
- W ramach udzielonej gwarancji Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wady, które istniały w momencie podpisania protokołu odbioru końcowego lub powstały po jego podpisaniu w okresie obowiązywania okresu gwarancji lecz wynikały z przyczyn istniejących w momencie podpisania protokołu odbioru końcowego.
-
KARY UMOWNE
-
- Zamawiający uprawniony jest do żądania od Wykonawcy kary umownej w przypadku:
-
-
- zwłoki z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy w wykonaniu prac w stosunku do terminów, o którym mowa w Zamówieniu – w wysokości 0,5 % Wynagrodzenia za każdy dzień zwłoki,
- za odstąpienie od Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy – w wysokości 20 % Wynagrodzenia.
-
-
SIŁA WYŻSZA
-
- Żadna ze Stron nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy, jak również za szkodę wyrządzoną wskutek zdarzenia Siły Wyższej.
- W przypadku zaistnienia okoliczności stanowiących Siłę Wyższą Strona powołująca się na wystąpienie zdarzenia Siły Wyższej niezwłocznie zawiadomi drugą Stronę na piśmie o tym zdarzeniu z podaniem jego opisu, podstaw wystąpienia, konsekwencji i przewidywanego czasu trwania.
- Zaistnienie zdarzenia Siły Wyższej zwalnia Stronę z jej obowiązków przez czas trwania Siły Wyższej oraz przez okres niezbędny do wyeliminowania jej konsekwencji, pod warunkiem realizacji obowiązków, o których mowa w pkt 9.2. powyżej.
- Strona nie mogąca wykonać swoich obowiązków wskutek zaistnienia zdarzenia Siły Wyższej dołoży wszelkich starań w celu wyeliminowania, a jeśli to nie jest możliwe zminimalizowania konsekwencji takiego zdarzenia.
-
PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
-
- W związku z procesem zawarcia i wykonania Umowy dochodzi do przekazania danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji poszczególnych Stron drugiej Stronie Umowy.
- Administratorem danych osobowych osób uprawnionych do reprezentacji Zamawiającego w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy jest Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. z siedzibą w Izabelinie-Dziekanówku Modlińska 11, 05-092 Łomianki („Administrator”), z którym kontakt w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych możliwy jest pocztą tradycyjną na w/w adres lub na adres e-mail: aktualizacja.rezygnacja@b-m.pl
- Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych, o których mowa w pkt. 10.2. powyżej wskazane zostały w pod adresem: Obowiązek informacyjny – Eneria (www.eneria.pl/rodo/obowiazek-informacyjny/, zakładka: „Informacja o przetwarzaniu danych osobowych kontrahentów (dostawców towarów lub usług”).
- Zamawiający, który udostępnia Wykonawcy dane osobowe osób trzecich w celu zawarcia i wykonania Umowy zobowiązany jest w imieniu BM jako Administratora, w trybie art. 14 RODO zrealizować obowiązki informacyjne, poprzez przekazanie informacji, wskazanych pod adresem: Obowiązek informacyjny – Eneria (www.eneria.pl/rodo/obowiazek-informacyjny/, zakładka: „Informacja o przetwarzaniu danych osobowych reprezentantów, przedstawicieli, pełnomocników, osób kontaktowych”).
-
POUFNOŚĆ
-
- Wykonawca jest zobowiązany zachować w tajemnicy wszelkie informacje techniczne, technologiczne, ekonomiczne, finansowe, handlowe, prawne, organizacyjne i inne dotyczące Zamawiającego otrzymane w związku z realizowaną Umową, niezależnie od formy przekazania tych informacji i ich źródła, oraz niezależnie od tego, czy wraz z przekazaniem oznaczone zostały jako poufne (dalej jako: „Informacje Poufne”). Informacje Poufne stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa Zamawiającego.
-
UBEZPIECZENIE
-
- Wykonawca, zobowiązany jest do posiadania w okresie realizacji Umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z wykonaniem Przedmiotu Umowy, z sumą gwarancyjną nie mniejszą niż 500 000 PLN.
- Wykonawca zobligowany jest do utrzymania ważnej polisy ubezpieczeniowej, o której mowa w pkt. 12.1 powyżej, co najmniej do dnia odbioru końcowego Przedmiotu Umowy.
- Wysokość i rodzaje franszyz powinny być zgodne z aktualnym standardem rynkowym i uwzględniać charakter i rozmiar ryzyka związanego z wykonaniem Przedmiotu Umowy oraz potencjał Wykonawcy w zakresie pokrycia ewentualnych roszczeń we własnym zakresie.
- Wszelkie szkody niepokryte ubezpieczeniem oraz kwoty udziałów własnych w szkodzie obciążają Wykonawcę, jeżeli ponosi za nie wyłączną odpowiedzialność.
- Posiadanie przez Wykonawcę polisy o której mowa w pkt. 12.1 powyżej w żadnym wypadku nie ogranicza odpowiedzialności Wykonawcy.
-
WYPOWIEDZENIE I ODSTĄPIENIE OD UMOWY
-
- Zamawiający uprawniony jest do wypowiedzenia Umowy ze skutkiem natychmiastowym lub odstąpienia od umowy w całości lub w części, według własnego uznania, w poniższych przypadkach:,
-
-
- Wykonawca w rażący sposób narusza obowiązki wynikające z Umowy lub podejmuje działania na szkodę Zamawiającego,
- Wykonawca nie przystąpi do terminowego wykonywania Przedmiotu Umowy, opóźni się z jego wykonaniem lub wykonuje ją z naruszeniem postanowień niniejszej Umowy pomimo pisemnego wezwania Wykonawcy do usunięcie naruszeń w terminie w nim wskazanym,
- brak jest możliwości realizacji Przedmiotu Umowy z powodu okoliczności, za które Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności,
-
-
- Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za szkody związane z niedojściem Umowy do skutku, wypowiedzenia Umowy lub odstąpienia od niej z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego lub z powodu przyczyn wskazanych w pkt. 14.1. powyżej.
- Z uprawnienia do odstąpienia od Umowy zgodnie z pkt. 14. 1. powyżej, Zamawiający może skorzystać w terminie 30 dni od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego odstąpienie.
- Odpowiednio z dniem wypowiedzenia lub odstąpienia rozpoczyna bieg gwarancja jakości i rękojmia za wady, o których mowa w pkt. 7 Umowy.
-
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
- Wszelkie zmiany warunków Umowy wymagają zachowania co najmniej takiej samej formy czynności prawnej w jakiej została zawarta Umowa, tj. formy pisemnej (jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej) lub formy dokumentowej (jeżeli umowa została zawarta w formie dokumentowej).
- W sprawach nieuregulowanych Umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Do niniejszych OWZ jak również do zawieranych na ich podstawie Umów stosuje się prawo polskie.
- W przypadku zaistnienia między Stronami sporu związanego z realizacją Umowy, Strony w pierwszej kolejności podejmą starania celem ugodowego zakończenia sporu. W przypadku braku porozumienia między Stronami w ciągu jednego miesiąca od daty pierwszego doręczenia listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, powiadamiającego o przedmiocie sporu, skierowanego przez jedną ze Stron do drugiej Strony, Strony są uprawnione o dochodzenia swoich roszczeń przed polskimi sądami powszechnymi, przy czym wyłącznie właściwymi są sądy powszechne właściwe ze względu na siedzibę Zamawiającego.
- Nieważność jednego lub więcej postanowień OWZ lub Umowy nie pociąga za sobą nieważności innych ich postanowień. W takim przypadku Strony w dobrej wierze podejmą starania mające na celu zastąpienie nieważnych postanowień postanowieniami możliwie najbardziej oddającymi treść tych poprzednich.
- Cesja praw i obowiązków Wykonawcy przewidzianych Umową oraz cesja wierzytelności Wykonawcy wynikających z Umowy wymaga uzyskania uprzedniej zgody Zamawiającego wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.