Infolinia:
22 201 36 60Eneria / Poradnik energetyczny / Nowe regulacje dot. zanieczyszczeń na morzu
05.05.2021
Polub artykuł, jeśli był pomocny.
Dbałość o środowisko należy do najważniejszych omawianych tematów na całym świecie. Wprowadzanie udoskonaleń w maszynach w znacznej mierze skupia się na zredukowaniu bądź całkowitym zlikwidowaniu negatywnych skutków działania urządzenia na środowisko.
Zmiany dotyczą maszyn działających na lądzie, w powietrzu jak i oczywiście na morzu. Jednym z częstych zanieczyszczeń gazowych pochodzących ze statków jest tlenek azotu (NOx). Redukcja zanieczyszczenia tym gazem podlega regulacjom Międzynarodowym.
Zgodnie z konwencją o zapobieganiu zanieczyszczenia morza przez statki (MARPOL – dokładnie z regułą 13 załącznika VI do konwencji) dla silników wysokoprężnych o mocy powyżej 130KW ustalone są limity emisji NOx (IMO I, IMO II i IMO III). Uzależnione są one od znamionowej prędkości obrotowej silnika. Obecnie globalnie obowiązujący limit to IMO II. Z kolei limit IMO III obowiązuje na statkach zbudowanych po 1 stycznia 2016 roku i w obszarach kontroli emisji NOx. Do końca ubiegłego roku konwencja kontroli emisji NOx dotyczyła obszarów Północnoamerykańskich oraz Morza Karaibskiego Stanów Zjednoczonych.
Rok 2021 przyniósł duże zmiany ponieważ od 1 stycznia obszarami kontroli emisji NOx stały się również Morze Bałtyckie oraz obszar emisji Morza Północnego.
Strefy Kontroli Emisji NOx ( ECA NOx)
źródło: www.egcsa.com
Wprowadzenie Morza Północnego i Bałtyckiego do stref kontroli emisji NOx, a więc obszaru, w którym znajdują się największe europejskie porty w praktyce oznacza, że wszystkie nowe statki operujące globalnie będą musiały być wyposażone w silniki spełniające emisję IMO III. Emisja NOx na poziomie IMO III, która jest około 5 krotnie niższa w porównaniu do IMO I wymaga od producentów silników spalinowych wprowadzenia dodatkowych technologii redukcji emisji.
Należy odnotować, że wymaganie poziomu emisji nie ma zastosowania do statków o długości poniżej 24 m używanych i zaprojektowanych do celów rekreacyjnych a także statków z całkowitą mocą mniejszą niż 750 KW, które normy nie może spełnić z uwagi na ograniczenia projektowe lub konstrukcyjne.
Jedną z wykorzystywanych technologii jest Selektywna Redukcja Katalityczna ( Selective Catalytic Reduction – SCR). Jest to najbardziej skuteczna metoda eliminacji tlenków azotu w spalinach. Czynnikiem , który redukuje tlenki azotu jest wodny roztwór mocznika ( Diesel Exhaust Fluid – DEF). Rozpylany on jest wprost do strumienia spalin przed reaktorem gdzie rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak reaguje z tlenkami azotu tworząc wolny azot i parę wodną.
Zgodnie z przepisami IMO każdy silnik na statku morskim podlegający przepisom IMO powinien posiadać dokumentację techniczną identyfikującą krytyczne elementy silnika wpływające na emisję NOx. Takimi krytycznymi elementami są:
Tym samym układ SCR staje się nieodłączną częścią silnika. Dlatego niesłychanie ważne jest aby cały system był zaprojektowany, wyprodukowany i przetestowany przez producenta silnika tym bardziej, że poprawność pracy układu na statku jest pod nadzorem inspektorów towarzystw klasyfikacyjnych. Caterpillar, lider w produkcji 4-suwowych silników okrętowych oferuje tylko przygotowane fabrycznie silniki IMO III z układem SCR. Zaprojektowanie silnika do pracy z systemem SCR pozwala na optymalną i niezawodną pracę systemu a co najważniejsze zapewnia stałą redukcję szkodliwych tlenków azotu. Komputer silnika CAT na bieżąco dostosowuje parametry pracy silnika tak aby zapewnić najlepsze warunki do reakcji w katalizatorze. W razie potrzeby wyłącza z pracy część cylindrów aby pozostałe będąc bardziej obciążone spowodowały szybszy przyrost temperatury spalin umożliwiający zapoczątkowanie reakcji katalitycznej.
Takiej możliwości nie ma w silnikach okrętowych innych producentów oferowanych z układami SCR firm trzecich. Tak naprawdę są to silniki IMO II z „nakładkami” ograniczającymi emisję do poziomu IMO III. Systemy takie oczyszczają spaliny jedynie wtedy gdy zachodzą odpowiednie do tego warunki. Komputer silnika w żaden sposób „nie wie” o tym ,że pracuje z systemem SCR więc jego oprogramowanie nie ma wpływu na optymalizację procesu.
Warto wspomnieć tutaj o innych zaletach systemu dostarczanego fabrycznie. Rozbudowanie technologii o dodatkowe elementy oczywiście wiąże się z nieco wyższym kosztem zakupu silnika. Jednakże optymalizacja wtrysku paliwa i ustawienie rozrządu z najwyższą precyzją w silnikach CAT pozwala na osiągnięcie redukcji zużycia paliwa o 5-7% w porównaniu ze standardowymi silnikami. Tym samym koszt zakupu systemu SCR zwraca się sam podczas eksploatacji silnika. Okresy między obsługowe SRC pokrywają się z planem regularnych przeglądów silnika, dlatego nie są wymagane żadne dodatkowe czynności konserwacyjne przez cały okres eksploatacji zarówno silnika, jak i układu SCR.
Caterpillar oferuje kompletny program silników dostosowanych do normy IMO III. Wszystkie modele silników IMO III oferują opcję przełączenia w reżim pracy IMO II. Pozwala to na zaoszczędzenie DEF w obszarach gdzie nie jest konieczne spełnianie emisji IMO III.
W większych modelach stosowany jest system wspomagania rozpylania DEF przy pomocy sprężonego powietrza ( Air Assisted Dosing) co pozwala na lepsze wymieszanie i pełniejszą reakcję chemiczną przy niższym zużyciu DEF.
W modelach o mniejszej mocy w celu zapewnienia kompaktowej konstrukcji stosowany jest system bez wsparcia powietrza (Airless Dosing).
Program silników IMO III napędu głównego ( propulsion)
Program silników pomocniczych i zespołów prądotwórczych IMO III
Inwestuj mądrze sięgając po fachowców
Zakup produktu posiadającego najnowsze rozwiązania gwarantuje jakość i niezawodność. Silniki należą do klasy premium, dlatego zawsze znajdziemy w nich kompleksowe rozwiązania dostosowane do najnowszych wymogów.
Silniki morskie marki CAT®
Autor: Maciej Hoffman
Marine Department Director
Ekspert ds Rynku Morskiego
SOLIDNE ROZWIĄZANIE DLA KOGENERACJI I ZASILANIA CIĄGŁEGO Nasi klienci oczekują niezawodnego i szybkiego zasilania, a nowy agregat prądotwórczy na gaz ziemny G3520K spełnia te wymagania nawet w trudnych warunkach. G3520K zapewnia optymalną […]
Kogeneracja to proces, w którym w jednym cyklu wytwarzana jest zarówno energia elektryczna, jak i ciepło. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest znaczne zwiększenie efektywności wykorzystania paliwa. Zarówno silniki gazowe, jak i turbiny gazowe […]
Agregaty prądotwórcze marki Caterpillar są synonimem niezawodności, trwałości i wszechstronności. Wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu na całym świecie, od zakładów produkcyjnych po kopalnie i odwierty ropy naftowej, agregaty te zapewniają ciągłość działania nawet […]
Sugerujemy wybranie ustawień plików cookie dla tej witryny. Możesz włączyć lub wyłączyć pliki cookie. Twoje ustawienia będą miały zastosowanie tylko do odwiedzanej witryny. Swoje ustawienia możesz zmienić w dowolnym momencie, powracając na tę stronę i korzystając z linku Cookies.
Pliki cookies niezbędne do zapewnienia optymalnego funkcjonowania naszych stron internetowych. W szczególnościuczestniczą w bezpieczeństwie, ergonomii, wyborze języka i zabezpieczaniu Twojego koszyka. Są zawsze włączone.
Pliki cookie, aby lepiej zrozumieć sposób korzystania z naszej witryny i jej działanie,tworzyć statystyki i ulepszać nasze usługi. Te statystyki mogąbyć wykorzystywane przez naszych partnerów lub przez nas do optymalizacji przeglądania.
Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. przetwarza, jako administrator danych, Państwa dane dotyczące poruszania się po Witrynie poprzez wykorzystywanie plików cookies w tej Witrynie internetowej.
Korzystanie z tych plików cookie ma na celu: poprawienie jakości korzystania z Internetu poprzez identyfikację Państwa za każdym razem, gdy łączą się Państwo z Witryną internetową, i dostarczanie Państwu spersonalizowanych usług dostosowanych do Państwa potrzeb lub umożliwienie Bergerat Monnoyeur Sp. z o.o. prowadzenia badań statystycznych dotyczących korzystania z Witryny internetowej przez użytkowników Internetu.
Klikając przycisk „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, wyrażają Państwo zgodę na korzystanie z tych plików cookie. W każdej chwili mogą Państwo zmienić preferencje w naszej Witrynie internetowej.
Więcej informacji, w tym na temat zarządzania tymi plikami cookie, można znaleźć w naszej Polityce dotyczącej plików cookie dostępnej tutaj.